Du kan skapa fältbredd med setw som skiljer sig från width. Till att börja med så måste du inkludera iomanip för att setw ska fungera. Du använder setw på följande sätt:
cout<<setw(önskad fältbredd)<<"TEXT";
Den angivna fältbredden har effekt på den närmast följande skärm-utmatningen, men till skillnad från width skrivs inte setw som en egen sats utan "bakas in" i cout-satsen. Många gånger upplevs därför setw som smidigar att skriva än width. Nedan ser du ett exempel på setw.
using namespace std;
int main()
{
cout<<endl;
cout<<" Nedan \x84r tv\x86 rader d\x4"r ";
cout<<setw(10)<<1023<<setw(15)<<8875<<endl;
cout<<setw(10)<<40<<setw(15)<<64723<<endl<<endl;
return 0;
}
Som du ser av bilden på programkörning är resultatet exakt detsamma som exemplet för cout.width. Jämför koden i de båda exemplen och notera skillnaderna i skrivsätt.