Betygskriterier
Godkänd
Eleven använder införda begrepp, modeller och formler
för att beskriva företeelser och kemiska förlopp.
Eleven utför laborationer och undersökande uppgifter enligt
instruktioner och använder för situationen lämplig laboratorieutrustning
samt tillämpar gällande säkerhetsföreskrifter.
Eleven redovisar sina arbeten och medverkar i att tolka resultat och
formulera slutsatser.
Väl godkänd
Eleven kombinerar och tillämpar sina kunskaper i kemi för att
belysa samband från olika verksamhetsområden i samhället.
Eleven medverkar vid val av metod och utformning av laborativa undersökningar.
Eleven bearbetar och utvärderar erhållna resultat utifrån
teorier och ställda hypoteser och hanterar enkla beräkningar
med säkerhet.
Mycket väl godkänd
Eleven integrerar sina kunskaper i kemi från olika delområden
för att förklara fenomen i omvärlden.
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar
och genomför undersökande uppgifter såväl teoretiskt
som laborativt, tolkar resultat och värderar slutsatser samt bidrar
med egna reflexioner.
Eleven analyserar och diskuterar problemställningar med stöd
av kunskaper från olika delar av kemin.