Mål att sträva mot |
Skolan skall i sin undervisning i kemi sträva efter
att eleven |
- |
utvecklar förståelse av sambandet mellan struktur,
egenskaper och funktion hos kemiska ämnen samt varför
kemiska reaktioner sker, |
- |
utvecklar sin förmåga att hantera kemisk laboratorieutrustning,
att välja, planera och utföra experiment samt göra
iakttagelser, beskriva, tolka, och förklara kemiska förlopp
med naturvetenskapliga modeller, |
- |
vidareutvecklar sin nyfikenhet och iakttagelseförmåga
samt förmåga att på olika sätt söka och
använda kunskaper inom kemiska tillämpningsområden
i nya sammanhang, |
- |
utvecklar sin förmåga att utifrån kemiska teorier,
modeller och egna upptäckter reflektera över iakttagelser
i sin omgivning, |
- |
tillägnar sig kunskap om kemins idéhistoria och hur
kemins landvinningar har påverkat människans världsbild
och samhällets utveckling, |
- |
utvecklar sin förmåga att analysera och värdera
kemins roll i samhället. |
Mål som eleverna
skall ha uppnått efter avslutad kurs i Kemi A:
|
Ur Skolverkets kursplan för Naturvetenskapsprogrammet
|
Eleven skall |
- |
kunna planera och genomföra experimentella undersökningar
på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt,
kunna bearbeta, redovisa och tolka resultatet samt redogöra
för arbetet muntligt och skriftligt, |
- |
kunna beskriva hur modeller för olika typer av kemisk bindning
bygger på atomernas elektronstruktur och kunna relatera ämnets
egenskaper till bindningens typ och styrka samt till ämnets
uppbyggnad, |
- |
ha kännedom om och kunna diskutera hur elektromagnetisk
strålning växelverkar med materia, |
- |
ha kännedom om några grundämnen, kemiska föreningar
och moderna material, deras egenskaper, förekomst och kretslopp
samt deras betydelse till exempel i jordskorpan eller inom olika
verksamhetsområden i samhället, |
- |
kunna tolka, skriva och använda sig av formler för
kemiska föreningar och reaktioner och därvid föra
stökiometriska resonemang samt utföra enkla beräkningar, |
- |
kunna uppskatta entalpiförändring vid kemiska reaktioner
samt använda sig av begreppen entropi och entalpi för
att diskutera drivkraften för en reaktion, kunna använda
begreppen oxidation och reduktion och beskriva tillämpningar
i industriella och vardagliga sammanhang, |
- |
ha kunskap om pH-begreppet, neutralisation, starka och svaga
syror och baser samt kunna diskutera jämvikter i samband med
t.ex buffertverkan och kunna relatera dessa kunskaper till bland
annat miljöfrågor. |