Grafisk profil



Logotyp och grafisk profil är också en mycket viktigt del i att stärka varumärket. Ditt ansikte utåt är logotypen och den grafiska profilen. En logotyp ska snabbt tala om att det är du som är avsändare. Det leder dels till att mottagaren direkt vet vem du är och vad du gör. Har du gjort ett bra jobb förknippas ditt varumärke också med kvalitet, service och snabba leveranser (eller vad du nu är bra på). Företag och organisationer har allt att vinna på att se över sin logotyp, och inte minst, sin grafiska profil.

En grafisk profil är lika viktig som din logotyp. Det är i praktiken en samling regler om hur företagets trycksaker ska utformas och hur logotyper ska användas.

Den grafiska profilen håller ihop dina trycksaker och ger ett samlat intryck. En grafisk profil gör det också enklare att utforma trycksaker och dokument från ett företag/organisation då man slipper sätta sig ner och uppfinna en ny grafisk design för varje ny produktion. Om du får regelbunden information från ett företag som ser olika ut varje gång börjar du snart omedvetet tycka att det verkade oseriöst.


Bild: Logotyper


Den grafiska profilen bör innehålla regler om:

Den grafiska profilen kan kompletteras med designprofiler för olika trycksaker.

Var förberedd på alla situationer där din logotyp och ditt standardtypsnitt ska kunna användas. Håller designen för olika ändamål? Dekaler, faxpapper, kopiering eller att tryckas på blå paraplyer? Tänk efter noga när logotypen utformas, så slipper ni byta profil efter ett år.

En logotyp är så mycket svårare att skapa än det verkar. Om den ska innehålla en symbol/bild bör den spegla företagets verksamhet eller anspela på företagets namn eller ha någon annan slags koppling till företaget. En logotyp måste inte vara bildbaserad utan kan bestå av företagsnamnet i ett udda teckensnitt. Ta fram olika förslag och fundera innan ni bestämmer er.

Dina kollegor kanske inte förstår vikten av att följa den grafiska profilen, det är inte helt ovanligt. Försök att göra alla i företaget medvetna om layoutens betydelse för att göra ett seriöst och proffsigt intryck på kunderna.