Inledning - Ämnesomsättningen
De flesta celler är ständigt sysselsatta med sin egen förökning. Den sker som bekant genom delning och för att kunna dela sig måste cellerna skapa
en ny uppsättning molekyler som räcker till två celler. Genom ett sinnrikt system av kemiska reaktioner frigörs energi till denna verksamhet. Energin
kommer ursprungligen från solens strålar vars energi absorberas av växter, alger och vissa bakterier.
Studieenhetens kunskapsmål
Skolverkets mål
Eleven skall
kunna beskriva de biokemiska huvuddragen i cellens metabolism och reproduktion
Anmärkning (CFL):
Metabolism är detsamma som ämnesomsättning. Hit räknas cellernas uppbyggande
och nedbrytande reaktioner. Framför allt studeras hur energirika kolföreningar byggs upp av växter och alger genom fotosyntes för att sedan, genom
jäsning eller cellandning, brytas ner under energiomvandling.
Konkreta mål:
Du ska översiktligt
- kunna ge en översiktlig beskrivning av cellernas ämnesomsättning
- känna till ATP-molekylens funktion i cellernas energicykel
- känna till bärarmolekylerna NAD+, FAD och CoA och deras uppgifter
- kunna beskriva fotosyntesens ljusabsorberande och koldioxidfixerande reaktioner
- kunna redogöra för syrets betydelse vid ämnesomsättningen och därvid använda begreppen fotosyntes, cellandning (aerob respiration)
och jäsning (anaerob respiration)
- kunna beskriva glykolys, citronsyracykel, andningskedjan (= väte- och elektrontransportkedjan), betaoxidation, transaminering och deaminering
- känna till huvuddragen i cellernas uppbyggande reaktioner
Lämpliga övningsuppgifter:
13.1-13.4, 13.7, 13.11
Lösningar till övningsuppgifter (som pdf)