Inledning - Organiska ämnesklasser
I kemi A-kursen kom du i kontakt med några av de organiska ämnesklasserna. Kanske lärde du dig också en metod för rationell namngivning av organiska
ämnen. Här kommer du att lära dig mer om kolföreningarnas kemi.
Skolverkets mål
Eleven skall
ha breddat sina kunskaper om olika organiska ämnesklasser, deras egenskaper, struktur
och reaktivitet
Konkreta mål
Du ska
känna till var organiska ämnen förekommer runt omkring oss, både naturliga och syntetiska
kunna omvandla en molekylformel till strukturformel och förstå begreppet isomeri. Du ska
också kunna ge exempel på olika typer av
stereoisomeri och strukturisomeri
veta att kolväten delas in i alkaner, cykloalkaner, alkener, alkyner, arener och
halogenalkaner samt veta vad som utmärker dessa
grupper
kunna namnge ovanstående grupper av kolväten och känna till vad som är karakteristiskt
för grupperna samt ge exempel
för alkoholer, aldehyder, ketoner, karboxylsyror, etrar, estrar och aminer känna till - den
funktionella gruppens
byggnad - hur föreningarna namnges - någon typisk egenskap -
något användningsområde - hur
de framställs samt reaktionstyperna för dessa synteser
veta vad som menas med flervärda alkoholer och känna till skillnaden mellan primära,
sekundära och tertiära alkoholer samt veta
vad en fenol är
kunna skriva formler för oxidation av olika alkoholer
veta vad som menas med aromatisk karboxylsyra, omättad karboxylsyra och flerprotonig
karboxylsyra
kunna den allmänna formeln för α-aminosyror och α-hydroxisyror
kunna identifiera ett asymmetriskt centrum och känna till betydelsen av detta
känna till karakteristika för aromatiska molekyler
känna till översiktligt vad som händer vid organiska oxidations-, substitutions-, additions-,
eliminations- , kondensations- och
polymerisationsreaktioner.
Lämpliga övningsuppgifter i Gymnasiekemi B (Andersson m.fl., Liber):
8.1, 8.2, 8.5, 8.9, 8.10, 8.12, 8.15, 8.18, 8.20-8.24, 8.29,
8.30, 8.33, 8.34, 8.36, 8.39, 8.42-8.44
Lösningar till övningsuppgifter (som pdf)