Kursmål och betygskriterier
Kurs: Företagsekonomi B
Kurskod: FE1202
150 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:51
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
-
Eleven skall
förstå affärsidéns betydelse för företagande
- ha kunskap om företagandets villkor och hur de förändras över tiden
- ha förmåga att analysera, kritiskt bedöma och lösa problem för att kunna ta ställning i frågor som är viktiga för samhället, företaget eller individen
- kunna ta ställning till etiska frågor och konsekvenser för miljön av företagsekonomiska beslut
- ha kunskap om olika principer för organisation, ledarskap och samarbete
- ha kunskap om olika företags verksamhet, uppbyggnad, företagsform och utveckling
- kunna tillämpa principer och metoder för budgetering, finansiering och kalkylering
- kunna tillämpa principer och metoder för marknadsföring och redovisning
- kunna utföra ekonomiska arbetsuppgifter med hjälp av aktuell informationsteknik och i lämpliga arbetsformer.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven resonerar kring affärsidéns betydelse för företagande.
- Eleven beskriver grunddragen i det svenska näringslivets utveckling.
- Eleven löser enkla företagsekonomiska problem, väger in etiska och miljömässiga aspekter samt sammanställer och presenterar resultaten
- Eleven redogör för vanliga företagsformer, några olika företags verksamhet och några vanliga principer för organisation och arbetsledning i företag.
- Eleven upprättar enkla budgetar och kalkyler samt redogör
för olika former av finansiering.
- Eleven upprättar enkla affärsdokument, bokför vanliga
affärshändelser samt upprättar och tolkar enkla bokslut.
- Eleven upprättar en enkel marknadsplan samt beräknar kostnaden
för planens genomförande.
- Eleven använder med viss handledning informationsteknik vid
enkla företagsekonomiska tillämpningar.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Eleven redogör för faktorer som påverkat det svenska
näringslivets utveckling samt beskriver och analyserar troliga
utvecklingstendenser.
- Eleven jämför alternativa lösningar på enkla
företagsekonomiska problem, med beaktande av etiska och miljömässiga
aspekter.
- Eleven motiverar i förhållande till konkreta situationer
val av företagsform och organisationsprincip.
- Eleven använder resultat av upprättade kalkyler som beslutsunderlag,
analyserar budgetavvikelser samt bedömer olika former av finansiering.
- Eleven påvisar sambanden mellan resultaträkning och balansräkning
samt analyserar enkla bokslut.
- Eleven upprättar en marknadsplan utifrån en vardaglig
situation samt gör en lönsamhetsbedömning.
- Eleven använder informationsteknik vid företagsekonomiska
tillämpningar.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
- Eleven analyserar autentiska företagsekonomiska ställningstaganden
och föreslår adekvata lösningar till komplexa ekonomiska
problem.
- Eleven tolkar och värderar ekonomisk information samt bedömer
hur förändringar i samhället påverkar företagandet
och dess villkor.