SCB
SCB publicerar
statistik ur egna databaser som grundas på folk- och bostadsräkningen,
företagsstatistik och specialundersökningar som regelbundet
genomförs.
Medlemsmatriklar
Många intresseorganisationer ger ut medlemsmatriklar som kan användas
för uppskattning av det toala antalet kunder för vissa produkter.
Branschorganisationer
De flesta företag är anslutna till någon branschorganisation.
Organisationerna har medlemsförteckningar över sina medlemmer.
Vänder man sig till företag inom ett specifikt område
är denna information mycket användbar.
Företagskunder
Om produkten skall säljas till företag använder du samma
informationskällor som användes i samband med identifikation
av konkurrenterna. Hur mycket varje företag köper kan uppskattas
med hjälp av årsredovisningar eller egen branschkunskap.
Offentliga insatser
Vill man till exempel nå ägare av ett visst bilmärke är
bilregistret
en användbar informationskälla. Kommunernas fastighets- och
stadsbyggnadskontor har information om vilka som beviljats bygglov. En
utmärkt informationskälla om vi säljer byggvaror och byggtjänster.
I många fall kan man få mycket bra information via liknande
offentliga insaster och myndigheter.
Vi kan även fundera på om vår målgrupp kan relateras
till någon form av offentlig information. Kan man exempelvis tänka
sig att Mercedesägare utgör en målgrupp om vi säljer
storbilds-TV?
Rena statistikuppgifter behöver oftas kompletteras med egna antaganden för att det skall vara möjligt att beräkna totalmarknaden. Om du till exempel skall sälja orienteringsdräkter räcker det inte med statistik över antalet orienteringsklubbar, antalet aktiva orienterare och antalet elitorienterare. Du behöver dessutom ha tillräcklig erfarenhet av orientering för att kunna uppskatta hur många dräkter de olika kundkategorierna köper per år.
Mekanisk registering innebär att man tar reda på volymer och frekvenser. Om man planerar att starta ett gym kan det vara intressant att ta reda på besöksfrekvensen hos konkurrenterna. Man kan helt enkelt ställa sig utanför konkurrentgymen vid olika tider och registera hur många som går in per timme.
En biprodukt av informationen om totalmarknaden kan vara kunskap om besökarnas kön och ålder.
Ibland är det möjligt att beräkna totalmarknaden genom
att studera konkurrentföretagens årsredovisningar. Dessa kan
erhållas från PRV - bolagsavdelningen.
Patent- och Registeringsverket (PRV)