Marknadsföring Porters U-kurva - övning
Porters U-kurva - övning


Ludde Lundmark tänker överta en vilande verksamhet för tillverkning av pulkor för turåkning på skidor. Prissättningen av produkterna är en av många frågor han brottas med. Följande grundförutsättningar gäller på hans marknad.
Ludde har tre huvudsakliga konkurrenter:

Nordstar som tillverkar pulkor av hög kvalitet och säljer till höga priser. Nordstar har skapat sig en profil som det kvalitetsmässigt bästa alternativet på marknaden. Målgruppen är "friluftsproffsen" som vistas mycket utomhus och kräver det bästa.

Comfort och Secura är båda tillverkare av pulkor av enklare kvalitet och med låga priser. Dessa modeller är lämpliga för uthyrning samt för folk som inte använder pulkan så ofta. Kvalitén på främst infästningar, remmar och skaklar är klart sämre än hos Nordstar.

Försäljningen sker via postorderkataloger, sportaffärer och specialbutiker. Ludde vet att han kan tillverka pulkor av samma kvalitet som Nordstar. Eftersom han till en början kommer att arbeta helt på egen hand har han full kontroll över alla detaljer i produktionen. Han avser att prismässigt lägga sig ungefär i nivå med Comfort och Secura. Han är då säker på att få avsättning för sin produktion eftersom kunderna då får en pulka i toppklass till ett mycket bra pris. I takt med att Ludde jobbar in sina pulkor på marknaden har han planer på att höja priset efterhand i takt med att hans varumärke blir starkare.

Är Luddes prissättning den rätta, eller skulle du förorda någon annan strategi?
Motivera ditt svar!

Förslag till svar

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärande