Nedan hittar du skolverkets betygskriterier för engelska samt några av de saker som kommer ligga till grund för ditt betyg.
Ditt betyg baseras på:
Språkfärdighet (muntligt och skrifligt).
Deltagande i kommunikationen i kursen.
Uppgifter i kursen (då visas exempelvis läsförståelse,
förmåga att diskutera samt kunskaper om engelskspråkiga
länder).
Förmåga att ta ansvar för språkinlärning.
Det nationella provet.
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven tillgodogör sig innehållet också i regionalt
färgad engelska när språket talas i lugnt tempo i vardagliga
situationer.
Eleven utbyter i samtal information och åsikter och eleven lyckas
med olika strategier lösa språkliga problem.
Eleven uttrycker sig muntligt med tydligt och klart uttal och anpassar
i någon mån sitt talade språk både till informella
och något mera formella sammanhang.
Eleven tillägnar sig huvudinnehållet i tydliga texter på
sakprosa, facktexter och skönlitteratur samt tillgodogör sig
detaljer vid en noggrannare läsning.
Eleven skriver med klart och tydligt språk, såväl personligt
hållna meddelanden, berättelser och reflexioner som sammanfattningar
som har att göra med egna intressen och egen studieinriktning.
Eleven beskriver det engelska språkets ställning i världen
samt gör, på grundval av kunskaper om samhällsförhållanden,
seder och bruk i områden där engelska talas, jämförelser
med egna kulturella erfarenheter.
Eleven tar ansvar för att planera, genomföra och utvärdera
sitt arbete samt använder lämpliga hjälpmedel.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven tillgodogör sig huvuddrag och de flesta detaljer även
i regionalt färgat tal när framställningen är tydlig.
Eleven inleder och upprätthåller samtal, inhämtar och
ger information samt uttrycker egna åsikter på ett tydligt
och lättfattligt sätt.
Eleven berättar, beskriver och förklarar med sammanhang inom
egna intresse- och kompetensområden samt återberättar
och sammanfattar muntligt ett välbekant stoff.
Eleven tillgodogör sig såväl huvuddrag som de flesta
detaljer i tydliga texter på sakprosa och skönlitteratur
samt vid noggrannare läsning även något svårare
texter.
Eleven skriver brev, kommentarer och sammanfattningar till inhämtat
stoff på ett tydligt och informativt sätt och med anpassning
till några olika syften och mottagare.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven förstår och kommenterar både helhet och detaljer
i tydligt, talat språk som varierar i tempo samt uppfattar olika
nyanser i språket.
Eleven samtalar ledigt och med gott språkligt flyt i olika situationer
samt uttrycker sig varierat i tal och anpassar sitt språk till
ämne, situation och lyssnare.
Eleven drar vid läsning slutsatser om texters syfte, uppfattar
åsikter och värderingar och tillgodogör sig såväl
detaljer som huvudinnehåll.
Eleven skriver med sammanhang och variation, använder språkets
ord och strukturer med säkerhet samt kommunicerar skriftligt med
anpassning till olika mottagare.