Uppgift 1
|
Uppgift 2 - Det går an
|
Vilka realistiska drag kan du hitta i den här
romanen? Hur använder Almqvist dialogen? På vad sätt kan man kalla romanen en programskrift? För vilket program? Beskriv Alberts utveckling! Är hans förvandling trovärdig? Hur skildras miljöerna? Hur märks författarens geografiska intresse? Vad får vi veta om Sverige? Vad får vi veta om samhället och hur speglas ståndssamhället? Tror du att deras förhållande kommer att vara? Motivera! Jämför synen på kärlek och äktenskap i romanen med Den unge Werthers lidanden! Likheter, skillnader? |
Inlämningsuppgift 2 När du har skrivit ditt inlägg, läst och kommenterat vad de andra i gruppen har skrivit, är det dags för den andra inlämningsuppgiften. Skriv en personlig sammanfattning på 1-1,5 A 4 av det du lärt dig om Det går an och skicka till din handledare. Tänk på att det här ska vara en genomarbetad text där du bör tänka på språket och dispositionen också, inte bara på innehållet. Glöm inte att ange dina källor i slutet! |
Uppgift 3 - En realistisk roman
|
Brott och straff Hur utvecklas Raskolnikov? Vilka personer och idéer formar hans utveckling? Varför blir det inte det perfekta brottet? Svarar Dostojevskij på frågan om rätt och fel? Hur slutar romanen? Vad tycker du om slutet? Är detta en idéroman eller en psykologisk roman? Motivera! Kan du se berättartekniska drag som pekar framåt, drag som inte är typiska för realismen? Madame Bovary Varför ser inte Emma och Charles att de inte passar för varandra när vi förstår det? Vems perspektiv får vi del av? Ur vems perspektiv skildras Emma i romanens början? Vem är offer och på vilket sätt? |
Uppgift 4 - Fröken Julie
|
Vilka människotyper representerar Julie och Jean? Vilken kvinnosyn ger Strindberg uttryck för i företalet? Varför betraktas detta som ett naturalistiskt drama till innehåll och form? Är detta ett drama om könskamp eller om klasskamp? Motivera! Finns det symboliska inslag? Hur hade en romantiker gestaltat denna midsommarnatt? |