Språket I - Kommunicera - Introduktion
- Hur förändras språket och varför?
- Vad händer med svenskan idag?
- Har vi för många engelska ord?
- Vilken funktion fyller olika typer av språk?
- Spelar det någon roll hur vi talar?
- Finns det en medfödd språklig förmåga?
- Varför missförstår vi varandra?
- Hur argumenterar man?
- Är svenskan "världens dåligaste språk"?
Det här är några frågor man kan ställa sig kring
språket. Säkert har du andra funderingar kring detta självklara
- att vi kan kommunicera med varandra med ganska komplicerade läten och
ett slags små krumelurer som vi numer inte behöver skriva själva
och till och med skicka till varandra genom cyberrymden!
I den här modulen ska vi göra just detta - kommunicera med varandra.
Ur Skolverkets mål
Eleven skall
- känna till några väsentliga drag i hur det svenska
språket har utvecklats från äldsta tider till våra
dagar
- kunna göra iakttagelser av och diskutera språkliga skillnader
som exempelvis kan bero på ålder, kön, yrke, uppväxtort
och bostadsort
|
Modulens olika avsnitt |
- Språkhistoria
Hur är språken släkt med varandra?
Hur har svenskan utvecklats?
- Språkets förändring
Vad händer med svenskan idag?
Hur ska en bra språkvård fungera?
- Olika typer av språk
Vad är dialekter, sociolekter, manligt-kvinnligt språk,
yrkesjargong, slang, barnspråk?
- Kommunikation
Varför missförstår vi varandra? Vad kan vi göra
för att undvika det?
- Argumentation
Hur debatterar man? Vilka knep används?
|