Skolverket: Course goals and grading criteria
EN1203 - Engelska C
100 poäng, inrättad 2000-07,
SKOLFS: 2000:4
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- förstå olika slags tydligt autentiskt tal i skiftande sammanhang,
- kunna i olika sammanhang inleda och aktivt delta i muntlig kommunikation av skiftande slag och kunna använda engelska flexibelt och på ett ändamålsenligt
sätt i såväl informella som formella sammanhang,
- kunna informera muntligt på ett strukturerat sätt,
- kunna använda det fackspråk som krävs inom studieinriktningen eller intresseområdet,
- kunna med adekvata hjälpmedel läsa och förstå texter på sakprosa och facktexter inom egna intresse- och kompetensområden, särskilt sådana som
hör samman med studieinriktningen,
- kunna läsa skönlitteratur från några olika epoker och inom olika genrer samt kunna i anknytning till läsningen reflektera över texternas innehåll
och form utifrån olika perspektiv,
- kunna sammanställa och skriftligt redovisa ett arbete och visa ett kritiskt förhållningssätt vid granskning och utnyttjande av olika källor,
- känna till utvecklingen inom något eller några områden som politik, samhällsliv, religion, litteratur, film, konst eller musik i något engelskspråkigt
land,
- kunna inventera, beskriva och analysera sitt behov av kunskaper i engelska ur ett långsiktigt studie- och yrkesperspektiv.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven tillgodogör sig och kommenterar innehållet i avancerad men tydligt talad engelska, till exempel i media.
- Eleven anpassar i samtal sitt språk till olika situationer, både informella och mera formella.
- Eleven uttrycker sig muntligt med klarhet och flexibilitet i både informella och mera formella situationer samt talar strukturerat och med sammanhang.
- Eleven läser med god förståelse olika typer av texter.
- Eleven skriver med säkerhet, variation och klarhet samt anpassar framställningen till ämne, syfte och mottagare i både informella och några
mera formella sammanhang.
- Eleven gör, på grundval av iakttagelser och kunskaper, jämförelser mellan olika kulturer och kulturyttringar.
- Eleven arbetar metodiskt och medvetet för att på kort och lång sikt utveckla språket.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Eleven förstår huvudinnehållet och de flesta detaljer i snabbt tal, även dialekter och socialt betingade varianter, under förutsättning att
eleven fått bekanta sig med detta sätt att tala.
- Eleven reflekterar över språk och innehåll i tal i olika sammanhang, både informella och formella.
- Eleven deltar i olika typer av samtal i både informella och formella situationer samt talar inför olika lyssnare med god anpassning till situation
och ämne.
- Eleven analyserar vid läsning textens syfte samt sätter in den i sitt sammanhang, socialt, politiskt eller litterärt.
- Eleven skriver med tydlig struktur.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
- Eleven förstår olika slags tal och kommenterar språk, innehåll, situation och syfte.
- Eleven samtalar varierat och med stor bredd i olika situationer i samhälls- och yrkesliv.
- Eleven presenterar muntligt och med struktur och åskådlighet undersökningar, beskrivningar och argumentationer på ett sätt som anpassas till
sammanhang och mottagare.
- Eleven analyserar innehåll, syfte och språk i en läst text.
- Eleven skriver kommentarer av olika slag och gör analyser i olika formella och informella sammanhang.
- Eleven använder effektivt engelska som arbetsspråk.