Kanske är det första gången du läser en internetbaserad kurs på distans? Kanske du inte riktigt har klart för dig hur du ska arbeta? Den här lilla introduktionen hoppas vi ska ge svar på dina frågor och fungera som en guide in i kursen. Du är givetvis också välkommen att kontakta din lärare, om du har funderingar eller känner dig osäker på hur du ska arbeta. Det är aldrig fel att fråga!
Till din hjälp för att kunna genomföra kursen har du:
Obligatoriskt material:
En lärobok för steg 1.
Den här kursen bygger på en kombination av lärobok och övningar på nätet. När vi utformade webbmaterialet, använde vi oss av läroboken Caminando (Natur och Kultur, Waldenström m fl ISBN 978-91-27-69434-7), men innehållet i webbkursen går att kombinera med många andra nybörjarböcker.
Elev-cd till läroboken
Webbplatsen, där du befinner dig nu, med sex moduler, unidades.
Det är viktigt att du arbetar parallellt med läroboken, webbmaterialet och elev-cdn.
Extramaterial:
I webbkursen har vi lagt in länkar. Några av dem är nödvändiga för att du ska kunna genomföra någon speciell uppgift. Men flertalet är bara till för att du ska få en ”här och nu-känsla”. Så här på nybörjarstadiet, kan det vara svårt att få ut något av helt autentiska texter som inte är tillrättalagda, men läs rubriker, bildtexter, titta på bilder och lyssna på nyheter och musik.
Kursens omfång och uppbyggnad
Sex moduler – seis unidades
Till vänster har du en menyrad med sex moduler, unidades, som tar upp var sitt tema. Dessa unidades följer läroboken Caminando vad gäller tema, ordförråd och grammatik. Det är därför lätt att arbeta parallellt med lärobok och webb.
Om du klickar på en unidad faller en rullgardinsmeny ut med alla de övningar som finns i den lärmodulen. Varje unidad innehåller ett stort antal övningar och avslutas alltid med en gåta, Una adivinaza, en självdiagnos, Autodiagnóstico och en muntlig och en skriftlig studieuppgift, Tareas. Studieuppgiften ska du redovisa för din lärare.
Kommunikation och interaktivitet
Varje unidad inleds med en presentation av de kommunikativa färdigheter och grammatiska moment, som att tas upp i modulen. Vi har försökt att utnyttja det som webben är särskilt bra på: att kombinera ljud, skrift, animeringar och interaktivitet. Många övningar t.ex. aktiverar och befäster ett nytt ordförråd, som sedan hjälper dig att klara av simulerade dialoger och hörförståelseövningar.
Vi vill också få dig att reflektera kring din egen språkinlärning, så många av övningarna tjänar, utöver att vara rena övningar, som exempel på metoder och arbetssätt: hur kan man utveckla sin språkfärdighet?
Några symboler inne i kursen
Högtalaren är symbol för hörövningar av olika slag. Klicka på den så startar övningen. Vill du pausera, klicka på paussymbolen som visas till vänster om högtalaren. För att fortsätta avlyssningen efter paus, klickar du på pasusymbolen igen.
Viktigt att veta om några speciella spanska skrivtecken!
Hur skriver man ñ, ¡ (upp och nedvänt utropstecken), ¿ (upp och nedvänt frågetecken)och accent? Inne i webbkursen måste du skriva så här: ¡ - Alt+173 ¿ - Alt+168 ñ - (AltGr+~) och tryck sedan n á, é, ó, í - tecknet för accent ( ´ - ligger till vänster om backspace-knappen) och sedan vokalen. Blanda inte ihop apostrof (Nils' bok) och accent (Málaga)!
(Noteringar med + betyder att man ska hålla ner den första knappen medan man trycker ner de andra.)
Studieplanering
I det flexibla lärandet ligger att det är du själv som lägger upp hur du ska studera och i vilken takt. Till kursen finns därför ingen separat studiehandledning, utan "ledstången", den hjälp du behöver för att strukturera upp arbetet, är själva webbkursen och läroboken.
Innan du gör din studieplanering, så bör du fundera på hur din vardag ser ut. När och hur har du tänkt studera? Finns utrymmet eller måste du kanske prioritera om dina aktiviteter. Kanske måste du hoppa över något som du annars brukar göra? Var realistisk! Ibland har vi mötts av föreställningen att distansstudier och webbkurser inte skulle vara lika arbetskrävande och tidsödande som andra studieformer. Vi kan försäkra att så inte är fallet! Det krävs träget arbete, god självdisciplin och planering för att nå målet.
Börja med att göra dig bekant med det material du har. Läs igenom sidorna Till dig som ska arbeta med Caminandos 3 - 5 i läroboken. Gå igenom innehållsförteckningen s 6 - 7.
Läs också igenom Skolverkets mål och betygskriterier för spanska, steg 1(Pdf-filen öppnas i ett nytt fönster).
När du har en överblick över allt som ska göras och vilka målen är, måste du sätta dig ner och göra en studieplan. Till hjälp får du en mall (Pdf-filen öppnas i ett nytt fönster). som du kan använda för din planering. Vi har utgått från 20 veckor, men det kan förstås se olika ut från person till person. Räkna med att de första unidades kräver lite extra om du är ren nybörjare och/eller det var länge sedan du studerade. Lägg också in tid för repetition. Det är alltid bra att inför varje unidad, blicka tillbaka. Vad är det jag precis har lärt mig? Kanske du behöver friska upp dina kunskaper och färdigheter genom att åter göra de självdiagnoser som finns på webben och i läroboken, innan du ger dig i kast med nästa unidad. Efter unidad 3 behövs kanske en mer omfattande repetition.
När du har gjort din studieplanering, skickar du in den till din lärare tillsammans med en liten presentation av vem du är; om du har haft någon kontakt med språket tidigare och varför du vill läsa spanska. Vilka är dina mål? Hur skulle du vilja använda dina språkkunskaper?
Spanska är också som bekant ett världsspråk, som talas i många länder. Spansk spanska (español peninsular) och latinamerikansk spanska har väldigt mycket gemensamt. Man brukar säga att spanska är ett homogent språk, men en viss skillnad finns t.ex. i uttal. Fundera på vilken spanska du vill lära dig och meddela din lärare.
Examination
För att få gymnasiebetyg på kursen måste du göra fem Tareas, studiearbeten, skriva slutprov på kursen och göra en muntlig slutuppgift vid ett personligt möte eller via webbkamera, videomöte eller telefon.
Till sist några goda råd
Språk är kommunikation!
Lyssna så mycket som möjligt på spanska. Det finns många hörövningar i webbkursen och utnyttja flitigt elev-cdn. Ta varje tillfälle i akt att prata med spansktalande, här i Sverige och på resor.
Arbeta mycket med de simulerade dialogerna i webbkursen. Det går att ha datorn som samtalspartner!
Förbered dig väl inför redovisningen av de muntliga uppgifterna. Då har du chans att verkligen pröva din förmåga att prata spanska.
Lärobok, cd och interaktiva övningar i webbkursen bjuder på olika lärstilar. Vad passar dig bäst? Kan du hitta fler vägar fram till goda spanskkunskaper? Nöj dig inte bara med det ”medium” som du är van vid. Försök ta reda på hur du själv studerar mest effektivt och på vilket sätt du lär dig bäst!
Självdiagnoserna i såväl lärobok som i webbkursen hjälper dig att utvärdera dina kunskaper och färdigheter.