Eleven genomför undersökande uppgifter enligt instruktioner och utvärderar
och diskuterar resultaten med handledning.
Eleven redogör för huvuddragen i några biologiska teorier.
Eleven använder införda biologiska begrepp och modeller för att beskriva
biologiska fenomen och samband.
Eleven skiljer på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten.
Eleven ger exempel på biologiska landvinningar och beskriver deras betydelse
för människa och samhällsutveckling.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven medverkar vid utformning och genomförande av en undersökning
samt tolkar resultaten utifrån införda teorier och ställda hypoteser.
Eleven använder införda biologiska begrepp, modeller och teorier för
att förklara biologiska fenomen och samband samt tillämpar dem på situationer
i vardagslivet.
Eleven belyser och diskuterar frågeställningar och hypoteser om företeelser
i omvärlden utifrån biologiska teorier och modeller.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, tolkar resultat
och värderar slutsatsers giltighet och rimlighet utifrån teorier och ställda
hypoteser.
Eleven jämför och värderar olika modeller och teoriers giltighet och
identifierar skillnader mellan naturvetenskaliga och andra sätt att skildra
verkligheten.
Eleven integrerar kunskaper från olika delområden och relaterar dessa
kunskaper till övergripande teorier.
Eleven analyserar och diskuterar nya frågeställningar och hypoteser
om företeelser i omvärlden samt reflekterar över deras giltighet utifrån
biologiska teorier och modeller.
Källa: Skolverket
2004 Nationellt centrum för flexibelt lärande Uppdaterad:
2007-05-31