Startsida
Ekologi
Studiearbeten
Studiearbete 3
Skriv ut
Kursinformation
Välkommen
Kursupplägg
Examination
Läromedel
Syften och mål
Betygskriterier
Kontakt
1. Livets uppkomst, evolution och arv
Inledning
Monohybrid nedärvning
Dihybrid nedärvning
Celldelningar
Cellens uppbyggnad
Livets minsta del - Cellen
Symbiontteorin
Artbildning
Ordlista och genetik
Självtest
Studiearbete 1
Hemlaboration 1
2. Etologi och populationsekologi
Inledning
Populationsdynamik
Etologiskt korsord
Studiearbete 2
Hemlaboration 2
3. Ekologi
Inledning
Försurning
Drabbat växt- och djurliv
Studiearbete 3
Hemlaboration 3
4. Ekosystemet
Ekosystem
Studiearbete 4
Hemlaboration 4
Laborationer
Salslaborationer
Hemlaboration 1
Hemlaboration 2
Hemlaboration 3
Hemlaboration 4
Mall för laborationsrapport
Studiearbeten
Studiearbete 1
Studiearbete 2
Studiearbete 3
Studiearbete 4
Forum
E-post till din lärare
Studiearbete 3 - Ekologi
Varför är det bäst när maskorna i en näringsväv är så täta som möjligt?
Landlevnad ställer helt andra krav på organismerna än vattenlevnad. Vilka olika anpassningar har möjliggjort landliv?
Vilken anpassning har skett hos fåglarna jämfört med andra djurgrupper, (till exempel för att kunna flyga).
Varför är gruppen leddjur så framgångsrika jämfört med andra djurgrupper? De är både art- och individrikast av alla djurgrupper.
Rätt eller fel? Motivera.
Växternas viktigaste kvävekälla är fritt kväve.
Dränering kan öka kväveläckaget till havet.
Kväveläckaget är stort på obrukad åker med hög mikrobiologisk aktivitet.
Ammoniumkväve är mer lättrörligt än nitratkväve.
Jordarten men inte klimatet bestämmer antalet växtarter på en plats.
Hur ser jordmånsprofilerna podsol och brunjord ut och hur bildas de?
2004 Nationellt centrum för flexibelt lärande
Uppdaterad: 2007-05-31