Marknadskommunikation: Personlig försäljning
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Personlig försäljning är det effektivaste verktyget då det gäller att påverka och övertyga ett begränsat antal personer. Det är även det som kostar mest räknat per kontakt. Behovet av personlig försäljning varierar starkt mellan olika företag. Säljer man en liten, billig produkt till konsument litar man till andra konkurrensmedel som är effektivare. Säljer man systemlösningar till industrin är däremot den personliga försäljningen helt avgörande för företagets framgång.

Den personliga försäljningen har fördelar i jämförelse med andra marknadsföringsverktyg. Säljaren kan anpassa budskap och erbjudande efter kunden och kan förklara och informera där reklamen inte räcker till. En generell regel är, att ju dyrare och svårare produkten är att begripa, desto större betydelse har personlig försäljning, liksom när kostnaderna för konsekvensen av att fatta fel beslut är stor. Den har också stor betydelse när andra konkurrensmedel inte räcker till för att skillnaderna mellan vår produkt och konkurrenternas ska särskiljas.

Säljaren
Begreppet ”säljare” har olika innebörd beroende på arbetsuppgifter. En del säljare har som huvuduppgift att ta emot och expediera order, medan andra arbetar på fältet med att bearbeta nya och befintliga kunder. Förutom det rena säljarbetet har säljaren ofta ansvaret för att informera och ge service och samla information om marknaden. Planering och rapportering är ofta väsentliga inslag i säljarens vardag.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida