Marknadskommunikation:
Personlig försäljning
|
||
Personlig försäljning är det effektivaste verktyget då det gäller att påverka och övertyga ett begränsat antal personer. Det är även det som kostar mest räknat per kontakt. Behovet av personlig försäljning varierar starkt mellan olika företag. Säljer man en liten, billig produkt till konsument litar man till andra konkurrensmedel som är effektivare. Säljer man systemlösningar till industrin är däremot den personliga försäljningen helt avgörande för företagets framgång. Den personliga försäljningen har fördelar i jämförelse med andra marknadsföringsverktyg. Säljaren kan anpassa budskap och erbjudande efter kunden och kan förklara och informera där reklamen inte räcker till. En generell regel är, att ju dyrare och svårare produkten är att begripa, desto större betydelse har personlig försäljning, liksom när kostnaderna för konsekvensen av att fatta fel beslut är stor. Den har också stor betydelse när andra konkurrensmedel inte räcker till för att skillnaderna mellan vår produkt och konkurrenternas ska särskiljas. Säljaren |
||||||||