Marknadskommunikation:
Val av media
|
||
Valet av media handlar egentligen bara om att få ut största möjliga effekt av den avsatta budgeten. Det medium som når och påverkar vår målgrupp på bästa sätt är det bästa mediet. Den reklam som inte ger något tillbaka är per definition den dyraste, oavsett om vi satsat mycket eller litet marknadsföringsmedel på den. Men att välja medium är inte helt lätt. Det brukar heta att ”50 procent av reklamen ger effekt och de andra 50 procenten är pengar i sjön. Det svåra är bara att veta vilken del.” Målgruppens medievanor Vårt val styrs också av mediets förmåga att överföra budskapet och mediets räckvidd i målgruppen. Har vi en produkt som är mycket välkänd och inte behöver förklaras kan utomhusreklam vara lämplig. Behöver vi bygga upp en image och skapa en stämning runt vår produkt lämpar sig bioreklam bättre. Räckkvidd och frekvens Frekvens är hur många gånger en och samma individ exponeras för ett medium. Räckvidd och frekvens står i motsatsförhållande till varandra. Vi kan nå många en gång eller färre flera gånger för samma pengar. Vad som är lämpligt för oss bestäms av vilket budskap vi vill ska nå ut. En annons för en rea behöver betydligt mindre frekvens än imageskapande reklam. Olika medier i kombination |
||||||||