Marknadskommunikation:
Sales Promotion
|
||
Sales Promotion (SP) är enligt Internationella Handelskammaren “tidsbegränsade åtgärder som innebär ett värdetillskott för den slutgiltige konsumenten eller handeln vid förvärv av vara eller tjänst”. Härav följer att Sales Promotion kan rikta sig såväl mot konsumenten som mot handeln. Ofta lägger man även till ett tredje led i definitionen; den egna säljkåren. På så sätt får vi tre former av Sales Promotion. Avsikten med Sales Promotion är att skapa uppmärksamhet på ett genomträngande sätt. Ett av huvudsyftena är att komma igenom köpmotstånd och förutfattade meningar hos potentiella kunder. Genom att prova upptäcker kunden förhoppningsvis fördelarna hos produkten och köper även när den säljs till ordinarie pris. Fördelar med Sales Promotion Nackdelar med Sales Promotion Om SP-kampanjen upprepas finns också risken att produkten ses som en ”kupongvara”, vilket inverkar negativt på imagen. Risken finns att konsumenterna inväntar nästa kampanj och inte köper till ordinarie pris. Således bör man undvika SP riktad till konsument om man säljer en produkt som ska positioneras som högkvalitativ. |
||||||||