Marknadskommunikation: Annonsutformning
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Använd bilder eller illustrationer
En bild säger mer än tusen ord. Det är bättre att visa en bild på en snygg möbel än att med aldrig så mycket text beskriva hur bra den ser ut. För att bilden ska fungera måste den naturligtvis vara bra och tydlig. Har man en dålig bild är det bättre att utelämna den. Färgbilder fungerar bättre än svartvita. En bild bör placeras högt upp i en annons så att den blir ett naturligt blickfång. Nackdelen med bilder är att de tar plats. Har vi bara ett mycket litet annonsutrymme att tillgå kanske vi ska använda en lockande rubrik istället.

Intresseväckande rubrik
Rubriken är den viktigaste delen i texten. Rubriken är till för att fånga vår uppmärksamhet. Om rubriken är intressant läser vi vidare, annars inte, och marknadsförare ägnar mycket tid åt att hitta slagkraftiga rubriker. Man ser ofta rubriker innehållande ord som ”villaägare”, ”Volvo-ägare” och andra slagord, som talar direkt till målgruppen. Ingår vi i målgruppen stannar blicken till vid annonsen, om inte behöver vi ju inte ägna mer tid åt den. Det är också vanligt att en rubrik ger ett löfte eller framhåller en viss fördel, exempelvis ”Mest för pengarna” eller ”bäst i test”.

Betona produktens fördelar
En produkt måste erbjuda en fördel om läsaren ska bli intresserad. Fördelarna ska framhållas, dels i rubriken men också i annonstexten. Textens inledning är viktig. Om den är intressant går läsaren vidare.

Framhåll produkten, inte företaget, såvida det inte är en ren profileringsannons
Läsaren är alltid intresserad av vår produkt i första hand och av vårt företag i andra hand. Det spelar ingen större roll om bilen säljs hos Ford- eller Toyotahandlaren, det intressanta är om det är rätt bil. Det är helt egalt om huvudvärkstabletten tillverkas av Pharmacia eller AstraZeneca, det väsentliga är dess egenskaper och att den snabbt gör oss fria från värken (möjligen är det ett plus om den heller inte smakar alltför illa).

Skriv kort
Håll annonstexten så kort som möjligt, men ändå med flyt och utan att utelämna väsentliga detaljer. Undvik långa meningar och krångliga ord.

Lämna mycket vitt utrymme
En annons fullpackad med text ger ett dåligt intryck och är jobbig att läsa. Vitt utrymme ger ett luftigt, överskådligt och lättillgängligt intryck. Får du inte plats med texten på en given yta, boka några millimeter extra.

Utforma med personlig stil och touch
En annons som avviker från mängden får mer uppmärksamhet än annonsen som ser ut ungefär som alla andra. Att hitta sin egen speciella annonsprofil kräver en hel del tankearbete, men det är väl investerad tid. En enhetlig annonsprofil gör att läsarna känner igen våra annonser, innan de ens tagit del av innehållet. Om vi satsar på en konsekvent profil får vi i bästa fall den effekten att vår målgrupp söker sig fram till våra annonser. Detta ger naturligtvis mycket större effekt än om den ser vår reklam mer eller mindre av en händelse.

Använd pengarna väl
Välj rätt media, begär rätt plats, annonsera vid rätt tillfälle och boka flera införanden för samma annons. De flesta tidningar erbjuder rabatt på andra och tredje införandet av en och samma annons inom loppet av ett visst antal dagar. Undersök vad som gäller med den tidning som är intressant för ditt företag.

En bra annons kan bryta mot alla regler
Till sist måste man komma ihåg att marknadsföring inte är någon exakt vetenskap. Ibland ser man reklam som är utformad på det mest tokiga sätt men som ändå blir framgångsrik.

Ovanstående tumregler är ingen garanti för framgång, utan måste kombineras med en god portion fingertoppskänsla. Känslan spelar in i många sammanhang. Alla stora romaner handlar om två saker, kärlek och död, men man blir inte en stor författare av att enbart hålla sig till den regeln. Alla stora rocklåtar innehåller högst fyra ackord, men att kunna fyra gitarrackord gör en inte till rockstjärna. Om vi känner att vi inte kan lita till vår känsla eller erfarenhet gör vi bäst i att ta kontakt med en god rådgivare. Reklam är inte billigt, och även om reklamkonsulter kostar pengar är det oftast klokt att vända sig till en sådan. Att lära av sina misstag brukar i reklamsammanhang vara förenat med dyra lärpengar.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida