Använd bilder eller illustrationer En bild säger mer än tusen ord. Det är bättre
att visa en bild på en snygg möbel än att med aldrig så
mycket text beskriva hur bra den ser ut. För att bilden ska fungera
måste den naturligtvis vara bra och tydlig. Har man en dålig
bild är det bättre att utelämna den. Färgbilder fungerar
bättre än svartvita. En bild bör placeras högt upp
i en annons så att den blir ett naturligt blickfång. Nackdelen
med bilder är att de tar plats. Har vi bara ett mycket litet annonsutrymme
att tillgå kanske vi ska använda en lockande rubrik istället.
Intresseväckande rubrik Rubriken är den viktigaste delen i texten. Rubriken är
till för att fånga vår uppmärksamhet. Om rubriken
är intressant läser vi vidare, annars inte, och marknadsförare
ägnar mycket tid åt att hitta slagkraftiga rubriker. Man ser
ofta rubriker innehållande ord som ”villaägare”,
”Volvo-ägare” och andra slagord, som talar direkt till
målgruppen. Ingår vi i målgruppen stannar blicken till
vid annonsen, om inte behöver vi ju inte ägna mer tid åt
den. Det är också vanligt att en rubrik ger ett löfte
eller framhåller en viss fördel, exempelvis ”Mest för
pengarna” eller ”bäst i test”.
Betona produktens fördelar En produkt måste erbjuda en fördel om läsaren
ska bli intresserad. Fördelarna ska framhållas, dels i rubriken
men också i annonstexten. Textens inledning är viktig. Om den
är intressant går läsaren vidare.
Framhåll produkten, inte företaget, såvida det
inte är en ren profileringsannons Läsaren är alltid intresserad av vår produkt
i första hand och av vårt företag i andra hand. Det spelar
ingen större roll om bilen säljs hos Ford- eller Toyotahandlaren,
det intressanta är om det är rätt bil. Det är helt
egalt om huvudvärkstabletten tillverkas av Pharmacia eller AstraZeneca,
det väsentliga är dess egenskaper och att den snabbt gör
oss fria från värken (möjligen är det ett plus om
den heller inte smakar alltför illa).
Skriv kort Håll annonstexten så kort som möjligt, men
ändå med flyt och utan att utelämna väsentliga detaljer.
Undvik långa meningar och krångliga ord.
Lämna mycket vitt utrymme En annons fullpackad med text ger ett dåligt intryck och
är jobbig att läsa. Vitt utrymme ger ett luftigt, överskådligt
och lättillgängligt intryck. Får du inte plats med texten
på en given yta, boka några millimeter extra.
Utforma med personlig stil och touch En annons som avviker från mängden får mer
uppmärksamhet än annonsen som ser ut ungefär som alla andra.
Att hitta sin egen speciella annonsprofil kräver en hel del tankearbete,
men det är väl investerad tid. En enhetlig annonsprofil gör
att läsarna känner igen våra annonser, innan de ens tagit
del av innehållet. Om vi satsar på en konsekvent profil får
vi i bästa fall den effekten att vår målgrupp söker
sig fram till våra annonser. Detta ger naturligtvis mycket större
effekt än om den ser vår reklam mer eller mindre av en händelse.
Använd pengarna väl Välj rätt media, begär rätt plats, annonsera
vid rätt tillfälle och boka flera införanden för samma
annons. De flesta tidningar erbjuder rabatt på andra och tredje
införandet av en och samma annons inom loppet av ett visst antal
dagar. Undersök vad som gäller med den tidning som är intressant
för ditt företag.
En bra annons kan bryta mot alla regler Till sist måste man komma ihåg att marknadsföring
inte är någon exakt vetenskap. Ibland ser man reklam som är
utformad på det mest tokiga sätt men som ändå blir
framgångsrik.
Ovanstående tumregler är ingen garanti för framgång,
utan måste kombineras med en god portion fingertoppskänsla.
Känslan spelar in i många sammanhang. Alla stora romaner handlar
om två saker, kärlek och död, men man blir inte en stor
författare av att enbart hålla sig till den regeln. Alla stora
rocklåtar innehåller högst fyra ackord, men att kunna
fyra gitarrackord gör en inte till rockstjärna. Om vi känner
att vi inte kan lita till vår känsla eller erfarenhet gör
vi bäst i att ta kontakt med en god rådgivare. Reklam är
inte billigt, och även om reklamkonsulter kostar pengar är det
oftast klokt att vända sig till en sådan. Att lära av
sina misstag brukar i reklamsammanhang vara förenat med dyra lärpengar.