Marknadskommunikation
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Ett företags marknadsaktiviteter är avgörande för att nå målgruppen på effektivaste sätt. Innan vi bestämmer aktiviteter måste vi ha klart för oss vilken vår målgrupp är och vilka aktiviteter gruppen är mottaglig för.

Våra marknadsföringsinstrument kan delas in i:

Bullet

Annonser

Bullet

Personlig försäljning

Bullet

Direktreklam

Bullet

Public Relations (PR)

Bullet

Sponsring

Bullet

Mässor

Bullet

Etermedia

Bullet

Sales Promotion (SP)

Vid bestämning av aktivitet måste vi veta vad vi vill med den. Hur genomför vi den? Vad ska den ge för resultat och hur utvärderar vi den?

Vissa aktiviteter är lätta att utvärdera. Direktreklam och personlig försäljning ser vi ganska omgående resultatet av. Betydligt svårare att utvärdera är sponsring och annonser i fackpress.

Vi måste också ha klart för oss hur mycket aktiviteterna kostar och om de ryms inom ramen för vår budget. TV-reklam äter snabbare upp en budget än tidningsannonser. En mässa tar mer tid och resurser i anspråk än idrottssponsring. Vad det hela tiden handlar om är att få ut bästa möjliga resultat av våra marknadsföringspengar.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida