Marknadskommunikation: Hemsida
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

En snygg och väl fungerande hemsida stärker vår image som ett modernt företag som följer med i utvecklingen. Fördelarna med en egen hemsida är många. Hemsidan ger oss möjlighet att göra i stort sett all information om företaget tillgänglig till relativt liten kostnad. Det är också lätt att på egen hand gå in och göra enkla ändringar på hemsidan, till exempel i texten.

Viktigt när det gäller hemsidor
En hemsida måste vara lättnavigerad. Det kan vara mycket irriterande för användaren att surfa omkring utan att hitta till rätt ställe på sajten och utan att riktigt veta var han befinner sig. Därför är det av yttersta vikt att man innan man börjar utforma informationen har klart för sig hur sidan ska vara uppbyggd.

En hemsida måste vara snygg och professionell, liksom all övrig marknadskommunikation. Suddiga bilder och ojämn text ger ett slarvigt och amatörmässigt intryck, vilket vi knappast vill förmedla.

Hemsidan måste fungera som det är tänkt. Om vi säljer produkter via sajten måste webbshopen fungera perfekt. Är vi distributörer av industriella produkter är det ofta viktigt att länkningarna till sajter med teknisk information fungerar.

När det gäller utformning måste man tänka på samma saker som vid tidningsannonsering. Rubriker är viktiga för uppmärksamhetsvärdet. En effektiv rubrik väcker läsarens intresse. Bilder gör sig bra på bildskärm. Använd bilder snarare än text. Många tycker det är jobbigt för ögonen att läsa text på skärmen.

Överskådlighet är viktigt. Man behöver inte lägga ut all information på sidan. Djupare information, till exempel tekniska data och produktbeskrivningar, kan med fördel bifogas som pdf-fil med länk.

Om du gör hemsidan själv, tänk på:

Bullet

Det är viktigt att förvissa sig om att sidan går att skriva ut ordentligt. Man bör undvika att använda vit text på svart bakgrund, eftersom man då riskerar att få den vita texten utskriven men inte bakgrunden. Texten blir då osynlig i utskrift.

Bullet

Utforma sidan med låg upplösning. Utvecklingen på dataområdet går fort, hög upplösning ser inte alltid bra ut hos användare med äldre datorer.

Bullet

Bildbehandla på stor skärm men utforma sidan på standardskärm. Text och bilder av mindre format som ser perfekta ut på stora skärmar kan krympa till mycket liten storlek på standardskärm.

Bullet

Förnya informationen på sajten med korta mellanrum. Användarna tappar intresse om de ser samma information varje gång de går in under en längre tidsperiod.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida