Internet ökar stadigt i betydelse som marknadsföringsinstrument.
Ca 4,5 miljoner svenskar surfar i olika grad på nätet vilket
innebär en räckvidd på 64 %. Detta innebär naturligtvis
inte att en annons på Internet når alla dessa människor.
Problematiken är densamma som hos alla andra medier. Om vi ska annonsera
gäller det att bestämma målgruppen och välja sajt
efter målgruppens intressen.
Selektering Det finns idag ett stort antal sajter som är nischade mot
specialintressen. Specialinriktningarna går i många fall djupare
än de som gäller för facktidskrifter. Hittar vi rätt
sajt kan effekten bli mycket positiv till relativt liten kostnad.
Portaler En portal kan närmast beskrivas som en samlingsplats på
nätet för att nå olika intressegrupper. Idén är
att besökaren ska kunna gå in på portalen och därifrån
hitta det han eller hon söker. Om det finns en portal som vänder
sig till vår målgrupp kan en annons där ge bra respons.
Annonsformat Annonseringen på Internet har utvecklat sin egen terminologi.