Marknadskommunikation: Internet
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Internet ökar stadigt i betydelse som marknadsföringsinstrument. Ca 4,5 miljoner svenskar surfar i olika grad på nätet vilket innebär en räckvidd på 64 %. Detta innebär naturligtvis inte att en annons på Internet når alla dessa människor. Problematiken är densamma som hos alla andra medier. Om vi ska annonsera gäller det att bestämma målgruppen och välja sajt efter målgruppens intressen.

Selektering
Det finns idag ett stort antal sajter som är nischade mot specialintressen. Specialinriktningarna går i många fall djupare än de som gäller för facktidskrifter. Hittar vi rätt sajt kan effekten bli mycket positiv till relativt liten kostnad.

Portaler
En portal kan närmast beskrivas som en samlingsplats på nätet för att nå olika intressegrupper. Idén är att besökaren ska kunna gå in på portalen och därifrån hitta det han eller hon söker. Om det finns en portal som vänder sig till vår målgrupp kan en annons där ge bra respons.

Annonsformat
Annonseringen på Internet har utvecklat sin egen terminologi.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida