Marknadskommunikation: Mässor
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

En mässa består av tre delar; förberedelser, genomförande och uppföljning. Alla delarna är lika viktiga. Gör man ett svagt arbete med någon av delarna riskerar man dålig genomslagskraft och i värsta fall negativa effekter. Det är viktigt att hålla i minnet att en mässa aldrig är ett mål i sig, utan endast ett marknadsföringsmedel bland många andra och ett avstamp inför det fortsatta marknadsarbetet. Mässan är ofta den största marknadsinvesteringen under året. Ju större investering, desto viktigare är det att utfallet blir det önskvärda.

Förberedelser
En väl genomförd mässa bygger alltid på noggranna förberedelser och mässdel-tagandet ska planeras på ett tidigt stadium. Tidig planering ger ökade möjligheter att:

Bullet

välja plats i mässhallen

Bullet

budgetera tillräckligt

Bullet

utforma mässorganisation och fördela arbetsuppgifter

Bullet

utforma sin monter som man vill ha den

Bullet

bjuda in rätt kunder och marknadsföra mässdeltagandet mot dem

Bullet

utforma genomtänkta och realistiska målsättningar

Bullet

köpa in rätt tjänster

Genomförande
Dagarna före och under mässan kan ibland vara de mest hektiska under hela året. Mässdagarna är viktiga och man gör klokt i att ställa in sig på en veckas hårt arbete. Tiden måste användas effektivt och inga möjligheter får missas. Alla besökare måste tas omhand på lämpligt sätt och det är därför viktigt att personalstyrkan i montern är tillräckligt stor. Det är lämpligt att göra avstämningar efter varje mässdag så att man ser hur man ligger till i förhållande till de målsättningar som ställts upp.

Uppföljning
Uppföljningen är tyvärr den del som oftast förbises och slarvas med. När man kommer tillbaka till kontoret efter en mässa har det oftast samlats ärenden på hög som man känner att man måste ta tag i. Det är dock viktigt att man inte låter det vardagliga tränga undan mässuppföljningen. En dålig uppföljning kan spoliera mycket av det hårda arbete man lagt ned före och under mässan.

Det är viktigt att följa upp snabbt. De intressanta mässkontakterna ska helst följas upp veckan efter, så att mässbesöket och kundsamtalen finns i färskt minne. Man ska komma ihåg att varje besökare tar ett stort antal kontakter under en mässa. Ju senare man följer upp, desto större är risken att just ens eget samtal fallit i glömska. I värsta fall har någon alert konkurrent hunnit före i sin uppföljning.

Marknad - Marknadskommunikation
Marknadskommunikation
Val av media
Budget – reklam
Annonsutformning – introduktion
Annonsutformning
Direktreklam
Sales Promotion
Etermedia
Internet
Hemsida
Mässor
Public Relations
Press release
Sponsring
Personlig försäljning
Egenskaper hos en bra säljare
Säljprocessen
Övningsuppgift 7
Övningsuppgift 8
Övningsuppgift 9
Övningsuppgift 10
Övningsuppgift 11
Övningsuppgift 12
Övningsuppgift 13
Övningsuppgift 14
Övningsuppgift 15
Övningsuppgift 16


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida