Marknadskommunikation:
Public Relations
|
||
Public relations, på svenska PR eller publicitet, handlar om hur man blir omskriven på ett positivt sätt i media. Det är ett ofta bortglömt och underskattat medel i företagets marknadskommunikation. De flesta företag arbetar på ett mycket seriöst sätt med annonser, mässor, personlig försäljning etc, men ägnar sig inte alls eller i liten utsträckning åt att bearbeta pressen. En anledning är att man ofta inte riktigt vet hur man ska ta kontakt med journalister för att intressera dem för företaget och dess nyheter, en annan är att pressen inte helt går att styra. Man är kanske rädd för att det man säger missuppfattas eller formuleras på felaktigt sätt. Man ska dock komma ihåg att de flesta journalister inom områdena ekonomi och näringsliv är mycket intresserade av vad som händer hos företagen, såväl lokalt som på riksplanet. Det väsentliga är att det man har att komma med har ett nyhetsvärde och att det är intressant för tidningens läsare. Positiv publicitet är sannolikt det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra såväl företag som varor och tjänster. Rätt hanterad är publiciteten ett effektivt verktyg och mängder av beslutsfattare hämtar dagligen information för inköp eller val av samarbetsparters från olika former av media. Jämfört med annonstexter har redaktionellt material en rad fördelar. Kostnaden är oftast en bråkdel av en annonskostnad med samma spridning och trovärdigheten ökar avsevärt om produkten lanseras som en nyhet via media. Det är viktigt att komma ihåg att journalister och redaktörer skriver för sin läsekrets. Sålunda måste vårt material ha ett läs- och nyhetsvärde. Att försöka få en journalist att ”marknadsföra” vår produkt är oftast lönlöst, liksom att alltför hårt försöka styra vad om ska skrivas. Det väsentliga är att hålla god kontakt med de tidningar som är intressanta och förse dem med seriöst och läsvärt material. En god början är att regelbundet läsa tidningen för att få en uppfattning om dess profil. |
||||||||