|
|
Skolverket har fastställt vilka kriterier
som gäller för de olika betygen G
(godkänd), VG (Väl godkänd)
och MVG (Mycket väl godkänd).
Dessa gäller för samtliga som läser Matematik
C.
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp,
metoder och tillvägagångssätt för
att formulera och lösa problem i ett steg.
- Eleven genomför matematiska resonemang såväl muntligt
som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler och
konventioner samt utför beräkningar på ett sådant
sätt att det är möjligt att följa, förstå och pröva
de tankar som kommer till uttryck.
- Eleven skiljer gissningar och antaganden från givna
fakta och härledningar eller bevis.
Kriterier för betyget Väl
godkänd
- Eleven använder lämpliga matematiska begrepp,
metoder, modeller och tillvägagångssätt
för att formulera och lösa olika typer av
problem.
- Eleven deltar i och genomför matematiska resonemang
såväl muntligt som skriftligt.
- Eleven gör matematiska tolkningar av situationer
eller händelser samt genomför och redovisar
sitt arbete med logiska resonemang såväl
muntligt som skriftligt.
- Eleven använder matematiska termer, symboler
och konventioner på sådant sätt att
det är lätt att följa, förstå
och pröva de tankar som kommer till uttryck såväl
muntligt som skriftligt.
- Eleven visar säkerhet beträffande beräkningar
och lösning av olika typer av problem och använder
sina kunskaper från olika delområden av
matematiken.
- Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats
och använts genom historien och vilken betydelse
den har i vår tid inom några olika områden.
Kriterier för betyget Mycket
väl godkänd
- Eleven formulerar och utvecklar problem, väljer
generella metoder och modeller vid problemlösning
samt redovisar en klar tankegång med korrekt
matematiskt språk.
- Eleven analyserar och tolkar resultat från
olika typer av matematisk problemlösning och
matematiska resonemang.
- Eleven deltar i matematiska samtal och genomför
såväl muntligt som skriftligt matematiska
bevis.
- Eleven värderar och jämför olika
metoder, drar slutsatser från olika typer av
matematiska problem och lösningar samt bedömer
slutsatsernas rimlighet och giltighet.
- Eleven redogör för något av det
inflytande matematiken har och har haft för utvecklingen
av vårt arbets- och samhällsliv samt för
vår kultur.
|
|
|