Ørsteds Effekt
Hans Christian Ørsted (1777-1851) var den förste som märkte
att en elektrisk ström påverkade magneter.
Video om kompass
intill startkabel
Du kan enkelt gör om hans försök genom att lägga
en kompass intill (och helst parallellt med) startkabeln i en bil.
Kabeln
går från bilbatteriet till startmotorn och Du kan se på dess
dimensioner att den är tänkte för starka strömmar:
den är kort och grov.
Notera att kabeln går från batteriets negativa pol till jord och därför går det både startström och laddningsström i kabeln. |
|
Uppföljningsfrågor:
Kompassen i filmen låg på den svarta kabeln till batteriet. Vilken
pol
(plus eller minus) på batteriet är den kopplad
till? Tips: Röd isolering/markering bruka man använda på pluspolen.
Blå eller svart markering brukar man använda på den negativa
polen.
Svar
Negativ
När ström går till startmotorn, vilket håll (vänster
eller höger vid kompassen) kommer strömmen (ej elektroner) att gå i
den svarta kabeln?
Svar
Vänster då konventionella strömriktningen är att den går ut från batteriet vid pluspolen (röd) och tillbaka in vid minuspolen (svart eller blå bruka vara färgen för minus)
Vid startögonblicket så vrids kompassnålen vinkelrätt mot kabeln. En kompassnåls röda ände pekar i samma riktning som magnetiska fältet den befinner sig i. Vilken riktning har det magnetiska fältet kring startkabeln då startströmmen går genom den ("bortåt" eller "hitåt" i bilden)?
Svar
Bortåt
När motorn startat vad händer med kompassnålen?
Svar
Den svänger (fast inte lika våldsamt åt motsatt håll ("hitåt").
Vad skulle det kunna bero på?
Svar
Strömmen har bytt riktning! När motorn går igång börjar generatorn att skicka IN ström i batteriet i motsatt riktning. Den laddar nu upp batteriet.
Tångamperemeter och startkabel
Egentligen är tångamperemätaren enbart avsedd för
mätning av växelströmmar. I startkabeln är dock
strömmen som ändras så kraftig att tångamperemätaren
ger utslag för denna likström, även om den inte visar
dess rätta värde.
Startström för en bil brukar
vara mellan 50-500 A. Det är viktigt att startbatteriet har
låg inre resistans.
En start kräver ca 0,2-2Ah och utgör en liten del av batteriets totala
kapacitet, ca 100 Ah.
|
|