Generator
Detta applet simulerar en generator som har förenklats ned till de viktigaste
delarna för tydlighets skull. I stället för en lindning med många
varv finns det bara ett. Själva axeln som bär upp den visas inte alls.
"Radio" knapparna, till höger om mätaren, låter dig välja en växelströms generator
(utan kommutator, den har släpringar i stället) och likströmsgenerator
(som har kommutator). Du kan ändra hastighet och riktning av rotationen
med respektive knapp och skjutreglage. Du kan stanna
visningen med
Stopp/kör knappen. (Om man stannar rotationen blir spänningen noll).
Två svarta pilar visar
hastighetsriktningen för
lindningsdelar.
Magnetiska fältlinjer visas i blått
(och går som sig bör från
magnetiska nordpolen till
magnetiska
sydpolen. Röda pilspetsar markerar den
inducerade strömmens riktning.
Vad är en kommutator? Svar
En kommutator är en
ring som är uppdelade i olika segment så att kontaktborstarna
kopplas till olika delar av lindningen när rotorn går runt.
Vilken typ av spänning får Du om Du har en generator med kommutator?
Svar
Strömmen går bara åt ett håll, likspänning. Fast dess spänning varierar i styrka.
Vad händer om Du höjer hastigheten?
Svar
Varje "puls" av spänning blir kortare, MEN spänningen ökar. Hög hastighet med en kommutator innebär ofta snabbare slitage av borstarna.
Moderna bilgeneratorer använder därför högt varvtal och släpringar. Den producerade växelströmmen likriktas med halvledardioder och den på sätt erhållna likströmmen kan sedan ladda batteriet.
Vad händer med spänningen om du har kommutator och ändrar rotationsriktningen?
Svar
Spänningen byter riktning.
Denna sida använder ett appletprogram utvecklat av Fendt