3-dimensionell vektorberäkning
Se till att du behärskar vektoraddition i 2 dimensioner (ett plan) innan du provar denna. För det mesta så klarar man sig med 2 dimensioner.
Hur man gör en tre dimensionell (rymd) vektor:
- Där du trycker ner vänster musknappen bildas en vektor
(från origo) i XY planet
- Håll ner mus- knappen medan du flyttar musen
i höjdled för att bestämma Z koordinaten för vektorn
(som låses när du släpper musknappen).
- Då visas direkt nästa vektors XY komposant som man låser
genom att trycka högermusknappen och DRA ut Z koordinaten som ovan.
- När du släpper knappen (eller klickar den igen) visas resultanten C som är
summan av de två. (Beteckningarna A,B,C används
tyvärr lite olika i olika etapper av en programomgång)
- Om man högerklickar och drar ändras synvinkeln.
- Om man (vänster)"drar" nära origo kan man flytta planet.
- [New] rensar bort vektorer och [Reset] ställer
allting som det var från början
- En Bock i Label rutan gör att skalorna markeras
(avstånd mellan två kraftiga punkter = 5)
- I övre vänster
hörnet av Java rutan visas x,y,z koordinaterna
för A, B och C=A+B vektorerna. Obs att man lägger ihop de var för
sig. Ibland blir det en gröt av siffror ovanför varandra.
Lägg märke till att resultantens (C i detta fall) x-koordinat fås enkelt genom att addera x-koordinaterna för A och B. (OBS med hänsyn till tecken!) Samma gäller för y och z-koordinaterna.
Om man vill subtrahera vektorer, kan man använda A - B = A + (-B) och att -B är motsatta vektor till B. Om B = (15, -40, 12) så är -B = (-15, 40, -12).
Denna sida använder appletprogram utvecklat av Fu-Kwun
Hwang