Hoppa till textinnehållet Välkommen Modul 1 Studiearbete 1 - Analys av ett tal
Välkommen

Om kursen


Att skriva

Att tala

Modul 1
Citatövning
Finn din talarprofil
Intervju med journalist
Inför examinationen
Studiearbete 1

Modul 2

Modul 3

Studiearbete 1 - Analys av ett tal

När du är klar med samtliga uppgifter i modul /1/2/3/ skickar du dessa till din lärare med e-post.

Uppgifter:

1 Analys av ett tal samt ett eget argumenterande tal
2 Tidningstexter: notis – artikel – reportage/krönika
3 Inför examinationen -tankar om ämne för uppsatsen

Analys av ett tal

Läs sidorna 29-37 i TÖ (C - texter och övningar, Norrby/Lundqvist). Skaffa också, en bok om retorik (se Litteratur- och länktips) för att där kunna slå upp termer och begrepp samt få en överblick över grunderna inom den klassiska retoriken.

En hand skriver "I have a dream"

Din första uppgift är att göra en skriftlig eller muntlig analys av ett tal. Du kan t ex välja ett historiskt tal (ett urval kända tal finns i Leif Åslunds Tal i tiden) eller varför inte välja ett samtida tal? Du hittar både klassiska och helt samtida tal under de angivna länkarna längst ned på sidan. För att kunna lösa uppgiften måste du också läsa på om retorik i någon av de rekommenderade läroböckerna. Följande kan du ha som hållpunkter:

- Vilka drag av den klassiska retoriken kan du urskilja?
- Innehåller talet t ex de delar den klassiska retoriken förordar?
- Vilka retoriska stilmedel används?

Om du har möjlighet att även lyssna på talet (vilket förstås är det bästa):

  • Vilka ord betonas?
  • Vilken effekt får det?
  • Var gör talaren paus – varför?
  • Vilka språkdrag typiska för det talade språket kan du urskilja? (Utfyllnadsord, redundanta drag, tilltal, pauser, ljudillustrationer)
  • Hur varieras röstläge, röststyrka och tempo?

Du kan också välja att spela in ett debattprogram på TV eller radio och analysera detta. Sänd in din analys (ca 1-2 A4-sidor) tillsammans med det tal du analyserat.


Argumenterande tal

Här gäller samma litteraturanvisningar som till uppgiften ovan, d v s sidorna 29-37 i TÖ
(C - texter och övningar, Norrby/Lundqvist). Skaffa också, en bok om retorik (se Litteratur- och länktips) för att där kunna slå upp termer och begrepp samt få en överblick över grunderna inom den klassiska retoriken.

Förbered ett argumenterande tal enligt arbetsgången nedan. Skriv även en disposition i punktform där följande uppgifter bör finnas med:

  • Inledning (1-3 hela meningar)
  • Tes
  • Argument för tesen
  • Argument mot tesen
  • Avslutning (1-3 meningar)

Öva på talet och framför det för några goda vänner. Använd dispositionen som stöd. Du behöver alltså inte kunna hela talet utantill, men läs heller inte högt ur ett färdigskrivet manus. Tala om för din publik att detta är en övning där du bör få tala till punkt. Uppmana gärna åhörarna att ställa frågor efter talet, be dem även om konstruktiva kommentarer, det vill säga goda råd inför nästa talsituation.

Skicka in dispositionen tillsammans med en redogörelse för hur du arbetat med denna uppgift. Utgå i dispositionen från följande frågor:

  • Hur förberedde du dig?
  • Hur gick framförandet? Vad är du nöjd med? Vad var svårast?
  • Vilket gensvar fick du av dina åhörare?
  • Vilket eller vilka råd vill du ge dig själv inför nästa gång du ska framträda inför publik?

    Skriv ½ -1 A4-sida.
Arbetsgång
Stoffsamling
Disposition
Exempel på sätt att inleda
Exempel på sätt att avsluta



Litteraturtips
Retorik eller konsten att övertyga, Johannesson – Norstedts /91-1-893452-8/
Retorikboken, Landin/Ottosson – Bonniers /91-622-1625-2/
Fem lektioner i retorik, Persson – SIFU /91-8833-007-9/
Tal i tiden, Åslund – Natur och Kultur /91-27-59473-4/
C - texter och övningar, Norrby/Lundqvist – Akademiförlaget /91-24-16737-1/

Länktips
http://www.hpol.org/index.html
http://www.retorik.com/
http://www.historychannel.com/speeches/archive1.html

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärandeUppdaterad:2007 05 10