Hoppa till textinnehållet Välkommen Modul 1 Studiearbete 1 - Tidningstexter
Välkommen

Om kursen


Att skriva

Att tala

Modul 1
Citatövning
Finn din talarprofil
Intervju med journalist
Inför examinationen
Studiearbete 1

Modul 2

Modul 3

Studiearbete 1 - Tidningstexter

uppgifter:
1 Analys av ett tal samt ett eget argumenterande tal
2 Tidningstexter: notis – artikel – reportage/krönika
3 Inför examinationen -tankar om ämne för uppsatsen

Tidningstexter

TidningLäs sidorna 59-67 i TÖ (C - texter och övningar, Norrby/Lundqvist. Välj sedan att göra antingen notis-artikel-reportage eller notis-artikel-krönika.

Notis - artikel - reportage
Utgå från beskrivningen på sidorna 61-63 i TÖ om skillnaden mellan notis, artikel och reportage och skriv ett exempel på varje framställningsform. Du ska utgå från samma grundhändelse men alltså skildra den i notisform, artikelform och reportageform.
Du får gärna välja "grundhändelse" själv. Det brukar bli bättre om man får använda sin egen fantasi.

Om du vill ha inspiration kan du använda följande scenario som utgångspunkt:

  • fredag kväll
  • cykelbanan på Kungsgatan
  • man i 25-årsåldern, svensexa
  • ostadig, förbundna ögon
  • krock med cyklist utan hjälm
  • brutet ben, krossad näsa, hjärnskakning

I artikeln fyller du på med valfria fakta. Reportaget ska vara omfångsrikare. Du får gärna bidra med egna efterforskningar (påhittade om det behövs).
Ämnesvalet i just detta exempel skulle kunna vara "cykelhjälmsanvändning" eller "sederna runt svensexor".

Omfång: Notisen ska bara vara några meningar lång, artikeln lite längre och reportaget 1 – 1 ½ A4-sida.

Notis - artikel - krönika
Välj ut en sportnyhet eller kulturhändelse och skriv sedan en notis, en artikel och en krönika (en personligt vinklad text) om händelsen. Utgå från sidorna 61-63 i TÖ om skillnaden mellan olika texttyper. Gör också, som en förberedelse, övningarna 1-3 på sidan 67 i TÖ.

Omfång: Notisen ska bara vara några meningar lång, artikeln lite längre och krönikan 1 – 1 ½ A4-sida

 

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärandeUppdaterad:2007 05 10