Under denna kurs, som består
av tre moduler, kommer du att få arbeta med olika texttyper
samt muntlig och skriftlig argumentation. Kursen är framtagen
i ett samarbete mellan CFL, komvux i Norrköping och Trelleborg, och
baseras på Skolverkets kursplan för gymnasieskolan,
som beskriver mål och
betygskriterier.
Webbkurser kan se ut på många olika sätt.
I vår kurs är webben en komponent bland andra. Vi
förutsätter att man har tillgång till en lärobok
i Svenska C och vi hänvisar i vår kurs till Akademiförlagets
C texter och övningar SVENSKA FÖR GYMNASIESKOLAN
av Catrin Norrby och Aina Lundqvist, men det står
dig fritt att använda en annan bok. I de fall det förekommer
övningar i läroböckerna, avgör du själv
om du vill göra dem. |
|
Utöver en lärobok behöver du också ha tillgång
till referenslitteratur om retorik. Du köper eller lånar
kurslitteraturen själv. Under rubriken Litteratur-
och länktips hittar du flera förslag på både
läroböcker och referenslitteratur. Där finns också
många användbara länkar.
Modulernas innehåll
och struktur
Varje modul kan ses som ett lektionspass där
du under ”Inledning” får en översikt över
vad modulen innehåller, samt sidhänvisningar till läroboken
och tips på annan litteratur. Därefter följer ett
antal övningar och ibland korta faktaavsnitt. Under rubriken
”Inför examinationen” finns material som hjälper
dig med den uppsats som avslutar kursen och samtidigt utgör
examinationen. Du arbetar alltså kontinuerligt med den uppsatsen
under kursen. Slutligen finns rubriken ”Studiearbeten”
som du kan läsa mer om nedan.
Stäng
Studiearbeten
Kursens studiearbeten tar i varje modul upp tre
moment: ett skriftligt och ett muntligt samt ett moment som behandlar
den avslutande uppsatsen. Vissa studiearbeten har alternativa uppgifter.
Vill du ha en överblick över kursens samtliga studiearbeten,
kan du gå in under Studiearbeten
– översikt.
Studiearbetena skriver du som word-dokument (typsnitt Times New
Roman, storlek 12) och bifogar till din lärare via e-post.
Muntliga arbeten som ska redovisas för läraren redovisar
du i telefon eller skickar ljudfiler alternativt videoinspelningar.
Använd t ex något av de program som finns för ljud- och videoinspelning
via datorn, som gratisprogrammet Audacity ( http://audacity.sourceforge.net/) eller MovieMaker (tilläggsprogran till Windows XP). Vi ser också gärna att du vid något
tillfälle under kursens gång använder presentationsprogram
som till exempel PowerPoint (Producer) och Front Page som redovisningsform.
Stäng
Betyg och examination
Betyget på kursen kan bli G, VG eller MVG.
Studiearbetena utgör en grund för betyget, men den viktigaste
grunden är examinationen. Den består av två delar:
en skriftlig uppsats, och en muntlig
redovisning av uppsatsen.
Du hittar mer information under rubriken Examination
samt att vi i varje modul kommer att ta upp en aspekt av uppsatsen.
Stäng
Några ord om distansstudier
Till sist några ord om distansstudier.
Att läsa på distans är ett flexibelt och individanpassat
sätt att läsa. Det är också en studieform som
kräver ett extra mått av självdisciplin. Det gäller
att verkligen tänka till och planera studierna noggrant. Fundera
över hur din vardag ser ut. Kanske måste du hoppa över
något som du annars brukar göra, för det går
inte att lägga studierna ovanpå allt annat. När
du skaffat dig en överblick över denna kurs, över
studiearbeten och examinationsuppgift, bör du allra först
göra en individuell studieplan som du sedan diskuterar med
din lärare. Du hittar ett exempel
på en studieplan här (pdf 25 kB).
Tveka inte att ta kontakt med din lärare om du har frågor!
Ett viktigt inslag i distansstudierna är kontakten via e-post
och telefon med din lärare. Via Forum
har du också möjlighet att kommunicera med andra studerande.
Stäng
Gå nu vidare till första modulen och följ de instruktioner
du hittar där.
Lycka till med dina studier!
|