Svenska A
Avsnitt 8 > Språkvård
Introduktion
Aptitretare
Avsnitt 1
Avsnitt 2
Avsnitt 3
Avsnitt 4
Avsnitt 5
Avsnitt 6
Avsnitt 7
Avsnitt 8
- Språkvård
- Lånade ord
- Ord om data
- Bara engelska?
Ins. uppgifter
Skrivträning
Klassrum

Språkvård

Statens skola för vuxna i Härnösand 2000
Det är inte otroligt att det var många som satte morgonkaffet i halsen då de den 27/2-96 läste följande artikel i Svenska Dagbladet:
Ballare plugg å koolare chek, tack!
Vi jick upp te rekton å sa typ att hörru rekton sa vi de står i tiningen att vi ska bestemma i skolan å så typ. Å han ba vadå sådär vadårå sa han å vi ba jorå de leste vi i typ tiningen i morse typ å han ba garva å sa att de va de asfestligaste han hade höt sa han. Men vi ba sa att så ere så nu kan du koola nere typ gubbe sa vi å så gick vi ner igen typ te hemrumme.
    De stod visst typ samhellskunskap men vi ba sa te majjen typ vadå Per-Albin sa vi gammal mossi gubbe va, har ju inge å typ lära oss som e unga ida om typ samhelle å live å så men han ba vadårå å vi ba Coolio sa vi å så plocka vi fram grymmaste berjsprengarn som Sebbe hade i skåpe typ å så fullt ös ba såre blev tunggung i hela salen typ.
    Å majjen ba uääähhh å drog å vi ba kalaaas sa vi
å sen hade vi jordens ös i salen typ å kom loss. Coolio å såna dom vet ju verklien hure e me samhelle å de typ riktia koola samhellen typ svatta nejbårhods me gangstas å hombåjs å hos å draggs å dilare å prylar typ däre kan smella, koola samhellen liksom å vi lärde oss masser typ av Coolio.
    Klat groovy lerre i samhellskunskap.
    Sen sku vi ha matte dårå å fröken va liksom börja surra om kvadratrutter typ men vi ba vadårå nuffrer å hon ba ujujuj typ va skare bli av er typ å vi ba vadå rekna de har man ju minireknare till ju å hon ba börja böla å så å stack ut typ pep bara å vi ba guuu va skönt å sen softa vi å lyssna på Lonis å Skiloo tiss de ringde.
    Musiklärarn han ba bröt ihop typ när vi sa ssss skippa Sibelius typ Sibbe e stendöd sa vi harunte höt Babbäilånn zoo me
Spejsmen gubbe sa vi å han ba vadå bäbbi sa han å bröt ihop typ å sen ba jordens stake värsta krämen på stereon klat tungröj hela lerren rena rejven typ.
    På frukkan vare typ soppa me rotsak å kneckebrö i matan men vi ba bläääh å tanterna bara vadårå ungdomar sarom å fekta me soppslevarna typ men vi ba öööhhh ballare chek tack sa vi annars fåre va vi vill ha kvåterpaunder me chiis å frensch frajs å maxikåla fattaruvelan sa vi typ å tanterna ba vadå kvåterpråter typ å spreta runt me slevarna nere i soppan typ men vi ba hajarunte sa vi klat de ska va ballare chek nu när vi bestemmer i plugge typ haru kebab då eller chicky bits men dom ba vadå chickychips typ.
    Vi får nog ligga i typ för å fixa plugge såre blir som vi vill hare typ.

Swanberg

Läs artikeln och försök tolka den. (Förstår du allt?)

Repetera det du läst om språkvård i studiehandledningen. Gå till biblioteket och titta på några av Svenska språknämndens alster. Bläddra i något nummer av tidningen Språkvård. Titta lite i boken Svenska Skrivregler.
     Med utgångspunkt i allt detta skall ni/du sedan diskutera språkvård utifrån ovanstående artikel.
     Några exempel på frågor (men diskutera gärna vidare själv också): Bör man skriva på det sätt som Swanberg gjort ovan? Hur pass långt står vårt skriftspråk från vårt talspråk idag? Är de för mycket eller för lite åtskilda? Hur pass mycket bör man rätta sig efter hur talspråket förändras då man ställer upp regler för skriftspråket? Bör man korrigera ungdomars talade språk, exempelvis om de talar så som det beskrivs i artikeln ovan? Är det nödvändigt med språkvårdande instanser i Sverige? Hur bör skrivregler tillkomma, dvs hur skall de bestämmas? Diskutera!

 

Till sidans topp
Kursindex © SSVH 2000