|
Ins.
uppgifter
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
På
denna sida presenterar vi insändningsuppgifterna i kursen separat.
Detta är alltså precis samma uppgifter som ges i kursens
olika avsnitt, bara det att de för överskådlighetens skull
är samlade på ett ställe.
Insändningsskrivuppgift
1, Studieavsnitt 1-2
Skriv
och berätta om en egen resa du har gjort! Börja med att fundera
på olika reseminnen du har. Skriv ner i punktform vad du vill
berätta eller gör en tankekarta. Fundera på inledningen. Kom
ihåg att även en alldaglig, kort och till synes innehållslös
resa kan bjuda på läsupplevelse.
Har du möjlighet att skriva
på dator är det en klar fördel. Det är mycket enklare att
göra ändringar då.
När du är klar med din berättelse,
låter du någon annan läsa och kommentera den. Lyssna på kritiken!
Fundera på hur du skulle kunna förbättra din reseskildring,
men ha inte så bråttom med bearbetningen för i studieavsnitt
2 fortsätter skrivträningen. Låt reseberättelsen vila tills
dess.
(Reseberättelsen bearbetas sedan
enligt råd i studieavsnitt 2, varefter den skickas in.)
Insändningsskrivuppgift
2, Studieavsnitt 2
Din
andra skrivuppgift är att skriva ner de reflektioner och tankar
du får efter att ha läst några dikter och prosatexter om uppbrott,
resande och förändring. Läs först följande texter i Texter
och tankar:
· C.J.L Almqvist: Varför
reser du?
· Werner Aspenström: Ikaros
och gossen Gråsten
· Anthony Burgess: Den evige
resenären
· Eva Ström: De yttre Hebriderna
· Karin Boye: I rörelse
Läs sedan dikten Ikaros ... av Werner Aspenström
en gång till. Hur ställer du dig själv till resande, förändring
och uppbrott? Väljer du helst tryggheten i det bekanta, invanda?
Hyllar du som Werner Aspenström den lilla världen kring där
du bor? Eller letar du hela tiden nya upplevelser, äventyr?
Instämmer du med Karin Boye att det är vägen som är mödan
värd? Skriv ner dina reflektioner. Välj själv rubrik
till din text och skicka in den till din lärare.
(Vill du skriva fler personliga
texter, som "uppvärmning" inför insändnings-uppgiften,
gå till Handboken sidorna 108 - 110. Där hittar du fler förslag
på skrivuppgifter.)
Insändningsskrivuppgift
3, Studieavsnitt 3
Skriv
ett referat av texten Mellan Haväng och Himalaya
ur Texter och Tankar sidorna 18 - 21.
Försök att få ner texten till
omkring en tredjedel. Innan du skriver ögnar du igenom texten.
Sedan läser du igenom den lite grundligare. Nu har du ett
grepp om vad hela texten handlar om. Läs en gång till. Nu
läser du grundligt. Skriv stolpar som speglar det viktigaste
av innehållet. Använd sedan stolparna som utgångspunkt när
du skriver referatet.
· Skriv kladd- låt någon läsa
den.
· Renskriv - låt någon annan
läsa.
· Skriv om tills du blir nöjd.
· Och du glöm inte
·
eget språk
·
ange källa
·
objektivitet
·
referatmarkering
Insändningsskrivuppgift
4 och 5, Studieavsnitt 5
I
studieavsnitt 5 skall du göra två insändningsuppgifter. Du
ska skriva en insändare och du ska redovisa dina intryck av
den tredje boken.
Insändare:
När man sätter sig ned för att formulera sina åsikter på papper
blir ofta också tankarna klarare. Man kanske upptäcker att
man faktiskt inte har några bra argument och så kanske man
börjar ompröva sin första tanke. Eller man kanske tvingas
slipa argumenten och ta reda på fakta som gör att man känner
sig ännu mer övertygad än i början. Hur hittar man då de där
riktigt bra argumenten? Ja, man kan börja med att göra en
lista där man skriver ner alla för- och motargument man kan
komma på. Då har man ett bra skelett att bygga på. Sedan kan
arbetsgången se ut ungefär så här:
· Presentera din åsikt/ståndpunkt
klart och tydligt.
· Visa med sakliga , relevanta
(=som hör dit) och trovärdiga argument varför just denna åsikt
är den rätta. Ge gärna
exempel för att "bevisa" argumenten. Ta reda på
de fakta som behövs.
· Bemöt de eventuella invändningar/motargument
som kan finnas ("mota Olle i grind").
· Upprepa din åsikt/ståndpunkt.
(Se också Handboken kap 19,
om insändare och debattinlägg.)
Sedan fungerar ju vi människor så, att det inte alltid är
de förnuftiga argumenten som biter bäst. Tänk bara på reklamen
och de knep som används för att övertyga där. Där spelar argumenten,
som tidigare nämnts, ofta på våra känslor. Vill du, kan du
prova att använda några sådana argument också. När du skriver
din insändare ska du också vara speciellt noggrann med inledningen
och avslutningen. Se till att de delarna blir extra slagkraftiga.
Gör inte insändaren för lång, utan kort och lättläst. Skriv
gärna om någon lokal fråga, eller lyssna på radions Klarspråk
(P1) så får du många uppslag till ämnen. Be någon läsa och
kommentera det du skrivit och skicka sedan in insändaren till
din lärare och gärna till lokaltidningen också!
Skriv om din läsupplevelse:
Du har nu läst din tredje bok. Utgå från loggboken och försök
sedan beskriva din läsupplevelse. Ge ett omdöme som du motiverar
så utförligt som möjligt. Glöm inte bort att ge exempel! Be
någon läsa igenom och kommentera det du skrivit och skicka
sedan in till läraren.
Insändningsskrivuppgift
6, Studieavsnitt 7
I
studieavsnitt 7 skall du skriva ett reportage. Läs kapitlet
om intervju och reportage i Handboken. Följ arbetsmallen och
skriv ett reportage i ett valfritt ämne, eller gör som i boken
- ett reportage om en arbetsplats. Låt någon läsa och kommentera
det du skrivit*. Skicka sedan in det till läraren.
* Ser man miljön framför sig? Är intervjuinslagen välmotiverade
och givande? Säger dessa något om personen/personerna? Innehåller
reportaget de fakta som behövs, eller saknar man som läsare
något? Hänger alla textens delar ihop; flyter den bra?
|
|