|
Skrivträning
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
På
denna sida får du extra skrivövningar att träna på själv. Det
rör sig alltså inte om uppgifter du skall sända in
till din lärare. Använd dessa övningar i kombination med det
som sägs under fliken Skrivkursen i studiehandledningen
och övningarna i Handboken. Läs även det som står på
Kapitel 2 - Att berätta här i webbkursen.
Använder du dig av alla dessa
delar och verkligen arbetar med dem, så får du en gedigen övning
i att skriva, som kommer att bringa dig långt på väg. Du har
dock säkert inte tid att göra alla övningar på en gång, utan
sprid ut dem och gör en då och en då. Känner du för det, så
kan du säkert göra vissa av dem flera gånger.
Glöm inte att läsa om Skrivprocessen
i Handboken!
Läs nu först Ann Boglinds artikel från tidningen UBS-Responsen
nr 3 - 1995. Den anknyter mycket just till processkrivning och
ger många intressanta fakta om hur författare och heltidsskribenter
skriver. Artikeln
hittar du här.
Som du ser hittar du en hel del av resonemanget i Handboken
och denna kurs även hos författaren. Inte minst idén om den
lilla skrivboken som vi talade om under fliken skriva
i studiehandledningen känns igen.
Skriva till bilder
En bild säger mer än tusen ord, säger man, och du skall
se att en bild kan ge dig mer än tusen ord också.
Bakom de 32 länkarna nedan döljer
sig lika många bilder som vi skall använda som inspiration.
Du skall här göra åtminstone tre uppgifter:
Först
skall du välja en bild
att flödesskriva till. Välj en bild som du gillar.
Titta noga på den och inspireras. Ha lugn och avslappnad miljö
runt om dig. Skriv sedan ner vad du tänker på, men bry dig INTE
om struktur eller sammanhang. Bara skriv ner vad du kommer på
om vartannat. Låt det ta tio minuter till en kvart. Spara sedan
papperet.
Välj en annan bild och låt dig
inspireras. Skriv en liten historia eller en passage till bilden.
Spara den.
Låt det nu gå två-tre dagar då
du inte ägnar dig åt texterna. Plocka sedan fram papperet du
flödesskrev på kring den första bilden. Titta på bilden igen.
Använd nu ditt flödesskrivna stoff att utgå från för att skriva
en text kring den första bilden. Jämför sedan texterna kring
de båda bilderna. Hur blev resultatet? Vilken text blev bäst?
Varför blev det så? Reflektera!
Dessa bilder kan du också använda
som allmän inspirationsinjektion i t ex tipsen från skrivkursfliken
i studiehandledningen.
(Du vet väl att du kan ladda hem
bilder för att titta på dem ouppkopplad i ett grafikprogram,
eller åtminstone koppla ned dig under tiden du tittar om du
tycker det blir dyrt att ringa under så långt tid som det tar
att skriva kring en bild.)
Dikter
En dikt kan se ut på många sätt. I och med att den är ett
personligt känslouttryck, så är sammanhanget inte lika givet.
1. I följande dikt är stroferna (verserna)
omkastade. I vilken ordning tror du de skall vara? Skriv av
och experimentera! Vill
du absolut veta svaret, så finns det här. (Titta
inte innan du försökt!)
Bida
som äpplet
i väntan på frostklara natten
eller som sländan
följa solbågens färd.
Falla som vindlande lövet
förstummad och dold i den gåta
den som är livets vagga och dödens grav.
Låta mig känna den mättnad
som gör att man prisar
det härliga livet.
September en gyllene månad
talar om mognad -
kunde jag lära därav. |
2. I
den andra dikten har ett
ord utelämnats. Överallt där det är tomma luckor skall ett
och samma ord skrivas in. Vilket, tror du? Experimentera med
olika ord du kommer på och leta fram det bästa! Om
du vill veta svaret, så finns det här. (Men
försök först själv!)
O
vad _____ är härligt!
I _____ talar ingen om döden.
_____ är murat i jordens innandöme
och smyckat med glödande blommor...
I _____ säger ingen ett tomt ord...
I _____ har ingen druckit och ingen har sovit
och ingen vilar och ingen sitter stilla.
I _____ talar ingen, men alla skrika,
där äro tårar icke tårar och alla sorger äro utan
kraft.
I _____ blir ingen sjuk och ingen tröttnar.
_____ är oföränderligt och evigt. |
3. I
den tredje dikten fattas
det ett par rader. Försök själv fylla i rader som du tycker
passar. Här
hittar du svaret, om du vill se det.
När
han kom ner på gatan efter kärleksmötet
_______________________
Vintern hade kommit
medan de låg hos varann.
Natten lyste vit.
Han gick fort av glädje.
Hela staden sluttade.
_______________________
alla log bakom uppfällda kragar.
Det var fritt!
Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro.
_______________________
En musik gjorde sig lös.
_______________________
med långa steg.
Allting på vandring mot ton C.
En darrande kompass riktad mot C.
En timma ovanför plågorna.
_______________________
Alla log bakom uppfällda kragar. |
4. Dessa
är orden som finns
med i en fjärde dikt, men de är skrivna i bokstavsordning.
I vilken ordning tror du att de skall vara? Sätt ihop dem
till en egen dikt! Experimentera! Vill
du se författarens förslag, så titta här.
den |
förstenad |
i |
med |
när |
stampa |
vaken |
den |
gamla |
i |
milsvid |
plötsligt |
stjärnbilderna |
vandraren |
det |
här |
jätteeken |
mognar |
rönnbärsklasar |
storm |
älg |
en |
högt |
krona |
mörkret |
septemberhavet |
svartgröna |
är |
framför |
hör |
lik |
möter |
sina |
tid |
över |
fästning |
i |
man |
nordlig |
spiltor |
trädet |
|
Skriv din egen dikt
Dikten har alltså en egen, kanske personligare utformning.
Sammanhanget är oftast inte lika självklart som i den vanliga,
berättande texten. En del av oss reagerar kanske med att tycka
att det skulle vara ännu svårare att skriva en dikt, eller
kanske vägrar vissa killar för att det är för tjejigt. Fel,
kanske dubbelfel.
Många gånger kan det vara enklare
att få utlopp för det man vill skriva när man inte har strukturens
och dispositionens regler att ta hänsyn till. Dikten kan vara
ett slags släkting till flödesskrivningen, då du bara spånar
ner vad som faller dig in, bara det att den är känslosammare.
Det kan vara en väldig befrielse att få skriva dikt. Du skall
ju inte visa det för någon, om du inte vill. (Du kan till
och med korsa fingrarna bakom ryggen och säga att du hoppat
över den här övningen, fastän du inte gjort det. Din dikt
är din grej.)
Att det skulle vara en ren kvinnosak
att skriva dikt är heller inte sant: Många stora diktare genom
tiderna har varit män.
Det första du skall göra är
att skriva en helt vanlig dikt, utan något speciellt mönster.
Den kan rimma om du vill, men den behöver inte göra det. Den
kan vara lång eller kort, det spelar ingen roll, bara du verkligen
skriver en dikt. Har du svårt att komma igång, så använd dig
av knepen du lärt dig ovan och på skrivkursfliken i studiehandledningen
(även bilderna på den här sidans länkar kan användas). Det
behöver inte bli jättebra första gången. Det är bättre att
du får ur dig tre hastigt nedskrivna dikter än en enda perfekt
överlagd och utförd.
Din andra uppgift är att skriva
en dikt enligt ett speciellt versmått (så kallas ett mönster
för en dikt, som talar om vilka rader som rimmar med vilka
och hur långa de är, osv.). Välj ett av versmåtten nedan och
försök skriva en dikt på det. Ibland kan det vara enklare
om du först hittar de orden som står sist i raderna och skall
bära rimmet, och först sedan fyller på med ord.
VAR INTE FÖR SJÄLVKRITISK! Det
lyckas kanske inte första gången, och inte andra heller, men
om du spar dikten och pillar med den, så får du nog ihop den
till slut.
Limerick
är en dikt som oftast har ett humoristiskt innehåll.
Den har fem rader. Rad 1, 2 och 5 rimmar på varandra,
och rad 3 och 4 rimmar på ett annat sätt. De två är
också kortare. Den första raden skall dessutom sluta
med ett ortnamn.
En medeltidsbonde från Stöde
en afton stod upp från de döde.
Han försökte ett skratt
när det sedan blev natt;
nu ligger församlingen öde.
|
|
Lite
klurigare att skriva är sonetten.
Den består något förenklat av 14 rader indelade i
fyra strofer (verser). Rad 1, 4, 5 och 8 rimmar. Det
gör också 2, 3, 6 och 7. Till sist rimmar rad 9 på
rad 12, rad 10 på rad 13 och rad 11 på rad 14. Det
blir alltså fem olika rim i dikten. Om vi kallar det
första rimmet för a, det andra för
b och så vidare fram till e,
så skulle man kunna göra ett rimschema så här: abba
abba cde cde. Titta på exempeldikten (där
rimschemat är inskrivet) så förstår du bättre.
a Du
säger att du har inget att ge
b och
verkar ej vilja diskutera
b Det
är något du ej kan hantera
a Du
tänker bara på det man kan se
a Men
jag väljer faktiskt ändå att le
b Hellre
än gråt vill jag triumfera
b Vill
ej ha bara beröring mera
a om
sådant skulle jag nog aldrig be
c Det
finns väl alltid något litet kvar
d av
det jag på nåt sätt visste var du
e Det
där som aldrig presenterar sig
c Du,
leta inte nåt du inte har
d Behövs
bara det du har i dig nu
e men
då vill jag du skall ge det till mig
Som du ser skall dessutom varje rad helst ha tio stavelser.
Det är knepigt, men roligt om det fungerar. |
Det var den sista av de extra skrivuppgifterna. Om du vill
ha fler, så kan du som sagt göra någon om igen - men framför
allt kan du ju modifiera någon av övningarna och göra egna.
Det viktigaste rådet för att bli en bra skribent är: Skriv!
|
|