|
|
|
|
|
|
|
Elevers
tips
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
Vi
frågade en rad elever som hållit små föredrag på svenskan i
skolan, och nu i efterhand så att säga sitter med facit i hand,
vilka råd de skulle vilja ge elever som ännu aldrig hållit föredrag.
Här följer en sammanställning av dessa råd:
Titta
inte så mycket i pappren! Det är mycket viktigare
att du har kontakt med publiken. |
|
OH:n
låter mycket. Om du skall använda overhead
måste den vara så bra att det väger upp det störande
fläktljudet. |
Välj
ett ämne du verkligen kan! Då låter du naturlig
och du får inte problem att lära in stoffet. |
|
Skicka
runt saker efteråt. Inte under tiden, för
då tappar alla koncentrationen och snack utbryter. |
Välj
att tala om någonting du gillar,
då blir ditt föredrag mycket bättre. Ta inte något
du tror att läraren gillar, eller som du skulle
vilja vara duktig på. |
|
Skriv
på tavlan. Dels blir det lättare att få sammanhang
om du antecknar på tavlan, dels får du en egen "fusklapp"
då. |
Det
är okej att hoppa över något du tänkte säga.
Det vet ju inte publiken om. Det är bättre att du
låter naturlig än att du kommer av dig eller säger
Nej... nu glömde jag en sak! |
|
Visualisera!!!
Se till att du inte bara rabblar upp en massa ord,
utan att du bygger upp dem kring något. En modell,
skiss, figur, eller något annat. |
Nu
är dock samtalet långt ifrån bara förmågan att hålla ett
föredrag. Du kan träna dig i att tala inför människor
på många andra sätt. Vänj dig till exempel vid att uttala
din åsikt i diskussioner. Glöm inte att din åsikt är något
värd. Många av dem som har mest ångest inför att tala
offentligt eller i en diskussion kan när de kommer hem
ringa till vännen eller väninnan och diskutera saken hett
och energiskt i halvtimmavis fastän de nyss hatat att
tala. Det är inte talförmågan det är fel på, det är helt
enkelt att man inte är van att ta sig ton i offentliga
sammanhang. Vänj dig vid att säga din åsikt. Det ger träning.
Denna träning hjälper dig också att bli en duktig föredragshållare.
|
|
|
|
|
|
|
|
|