När du är klar med samtliga uppgifter i modul
/1/2/3/ skickar du dessa till din lärare med e-post.
1.
Uppgiften består av tre delar och du ska arbeta med analys samt
argumentation i både skriftlig och muntlig form.
a. Argumentationsanalys
Välj en debattartikel i en dagstidning, till exempel på
DN:s debattsida http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=569
eller på länksamlingen för dagstidningar http://www.kb.se/soka/internet/sv-dagstidningar/.
Analysera artikeln med hjälp av mall
för argumentationsanalys.
b.
Skriftlig argumentation
Skriv därefter en utförlig argumenterande debattartikel
som svar och sänd in den till din lärare tillsammans med
den debattartikel som du har analyserat.
Att tänka på innan du skriver
artikeln
c. Muntlig argumentation
Här ska du argumentera muntligt 5-10 minuter med utgångspunkt
från den debattartikel du skrivit i uppgift 1b. Utgå från
stödord och inte något färdigskrivet manus. Det ska
alltså inte vara en uppläsning av debattartikeln.
Du kan spela in ditt tal på en ljudfil, video, CD, kassett
etc. eller framföra argumentationen för din lärare
på telefon.
2. Inför examinationen
a.
Gör en disposition av din uppsats enligt dispositionsmallen.
Observera att du bara ska beskriva vad inledning, avhandling och sammanfattning
ska innehålla. Det räcker med några meningar per
del.
b.
Du ska också ge respons på en annan uppsats enligt punkterna
på s 57 i TÖ. Jämför också med de kriterier
som finns i avsnitten "Inför examinationen" i kursmodulerna
och s 98-103 i TÖ. Skriv responsen i punktform och försök
begränsa dig till en A4-sida.
Uppsatser lämpliga för respons kan du hitta här:
http://www.mimersbrunn.se/
http://www.mvgplus.com
http://www.skolportalen.net/
|