SV1205 - Svenska C - muntlig och skriftlig kommunikation 50 poäng
(2000-07 SkolFs: 2000:2) Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
- ha fördjupat sina kunskaper om språket som redskap
för kommunikation, tänkande, inlärning och problemlösning
- ha fördjupat sina kunskaper om texter och textuppbyggnad
- känna till det offentliga talandets villkor
- känna till vilka presentationsformer som digitala medier
kan erbjuda
- kunna uttrycka sig i tal och skrift så att eleven kan göra
sig gällande i sammanhang som ställer höga krav på
engagemang, kunskaper, argumentationsförmåga, vederhäftighet
och precision
- kunna variera sitt språk med hänsyn till syfte och
mottagare
- kunna på egen hand läsa och analysera texter, speciellt
sådana som har anknytning till elevens studieinriktning
- kunna i olika källor, såväl tryckta som digitala,
söka, sovra och värdera och ta ställning till material
för att kunna göra sammanställningar, utredningar
och argumenteringar
- kunna kritiskt granska och värdera argumentation och budskap
i olika medier.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
- Eleven följer i sitt skrivande med viss hjälp skriftspråkets
normer och i sin muntliga framställning de normer som gäller
för det offentliga språket i tal.
- Eleven resonerar om texters och andra mediers innehåll,
form och budskap.
- Eleven sovrar och värderar inslag i olika källor och
sammanställer med handledning dessa till egna korta utredningar,
rapporter och presentationer så att huvudpunkterna framgår.
- Eleven omarbetar sina texter och utnyttjar andras synpunkter.
- Eleven utnyttjar digital teknik för att göra enklare
presentationer.
- Eleven redogör för olika aspekter av språket
som kommunikationsmedel och analyserar och modifierar sitt språk
efter den aktuella situationen.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Eleven anpassar sig i tal och skrift till det offentliga språkets
normer.
- Eleven söker på egen hand i olika källor, granskar
dessa kritiskt samt utformar på egen hand utredningar, rapporter
och presentationer, där eleven gör bedömningar och
drar slutsatser.
- Eleven ger konstruktiva kommentarer till andras texter.
- Eleven utnyttjar digital teknik, till exempel multimedia, för
mer avancerade presentationer.
- Eleven analyserar olika språkliga sammanhang och visar
förståelse för de många variationer av språket
eleven möter i samhället.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
- Eleven visar vid analys av talat och skrivet språk hur
språket speglar samhälleliga, kulturella och individuella
skillnader.
- Eleven granskar och värderar kommunikation av olika slag
utifrån teoretiska kunskaper inom området, drar egna
slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i
både tal och skrift.
- Eleven prövar olika uttrycksmedel och vägar för
att framföra budskap, granskar och drar slutsatser om effekter
på mottagaren samt bearbetar och experimenterar för att
uppnå avsedd verkan.
|