Introduktion Kursmål & Betygskriterier Skriv ut Skriv ut   

Kursmål & Betygskriterier

Från Skolverket

Kurs: Företagsekonomi A
Kurskod: FE1202
Poäng: 50

Kursmål:

Efter genomgången kurs skall deltagaren:

  • förstå affärsidéns betydelse för verksamheten,
  • kunna beskriva företag med avseende på dess verksamhet, företagsform, intressenter, uppbyggnad och utveckling,
  • känna till grundläggande villkor för och begrepp inom inköp och försäljning,
  • kunna utföra grundläggande företagsekonomiska kalkyler och lönsamhetsbedömningar,
  • ha kunskap om ekonomisk planering och uppföljning för privatpersoner och företag,
  • kunna förstå det lokala näringslivets framväxt, struktur och förutsättningar för den framtida utvecklingen.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

  • Eleven beskriver ett företags verksamhet, uppbyggnad, företagsform och intressenter samt resonerar om hur en affärsidé ligger till grund för verksamheten.
  • Eleven redogör för vanliga begrepp och villkor inom inköps- och försäljningsarbete samt utför enkla företagsekonomiska beräkningar.
  • Eleven förklarar betydelsen av och sambandet mellan planering och uppföljning av en verksamhet.
  • Eleven beskriver översiktligt ett lokalt näringslivs sammansättning och utveckling.

Kriterier för betyget Väl godkänd

  • Eleven jämför olika företag med avseende på dess verksamheter, uppbyggnad, företagsform och intressenter.
  • Eleven beskriver ett inköpsärende, hur försäljningsåtgärder anpassas till ett företag samt väljer relevant information som underlag för enkla företagsekonomiska beräkningar.
  • Eleven analyserar och jämför faktorer som påverkar ett lokalt näringslivs sammansättning och utveckling.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

  • Eleven använder företagsekonomiska kalkyler som beslutsunderlag.
  • Eleven beskriver i företagsekonomiska termer problem som kan uppkomma inom ett företag.
  • Eleven analyserar aktuella utvecklingstendenser och bedömer hur dessa kan komma att påverka det lokala näringslivet


Föregående sida


Nationellt centrum för flexibelt lärande 2004