|
Studieteknik
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
Du
skall alltså studera, plugga. Men hur gör man? Det krävs en
viss
teknik för att lära sig saker, och det är det som kallas studieteknik.
I handbokens kapitel om studieteknik
kan du se en hel del tips om hur man studerar, men det är viktigt
att komma ihåg att inte alla metoder fungerar för alla. En del
gör tankekartor (mindmaps), andra trivs inte alls med det. En
del vill ha absolut dödstyst då de studerar, andra
vill ha mjuk bakgrundsmusik, och skulle ha jättesvårt
att koncentrera sig i total tystnad.
Det finns dock en del generella
riktlinjer. Precis som det kommer fram i läroboken så är repetition
väldigt viktigt. Varje gång du repeterar något hindrar du glömskans
process och nöter in fakta ytterligare en gång. "Repetitio
est mater studiorum", repetition är studiernas moder, sade
redan de gamla romarna.
Ett annat tips, som vid första
anblicken kan verka självklart, är att läsa det man inte
kan. Det låter naturligt, men det är lätt att man utsätter sig
för självbedrägeri när man pluggar. Man undviker avsnitt man
är osäker på, därför att de känns olustiga, och läser i stället
sådant man redan kan, därför att det känns tryggare. "Det
här är riktiga grejor som jag förstår - det här pluggar jag
på." Man måste istället anstränga sig för att hoppa över
det man redan kan, och bara använda det till repetition, för
att istället ta tjuren vid hornen och studera det man inte förstår.
Det här är något som även långt framskridna studenter kan ha
svårt med.
Om du har delat in ditt pluggande
i längre avsnitt, eller om du till exempel håller på med en
längre skrivuppgift, är det också ett gott råd att inte sluta
precis då du är färdig med en sak i din planering. Om du i stället
slutar precis lite innan, så är du mitt inne i dina planer när
du sätter dig ner för nästa pass, och du kan bara fortsätta
där du var. Om du däremot gjort färdigt en sak helt innan du
avslutar ditt pass, så är det troligt att du får en lång, inaktiv
inledning vid nästa pass, där du bara funderar på hur du skall
gripa sig an nästa fas. Under en sådan inledning är det mycket
lätt att bli distraherad, eller till och med att förlora motivationen
och börja misströsta. Om du istället vet precis var du skall
fortsätta, så är det som sagt bara att sätta igång, och när
du väl är i farten kommer steget in i nästa fas att bli mycket
enklare. Dessutom är tiden mellan två pass, "rasten",
oftast mycket mer avslappnad om du vet precis var du skall fortsätta
nästa gång, för annars kan det tänkas att osäkerheten kring
hur du skall lägga upp nästa fas ligger och gnager i bakhuvudet
hela tiden och inte ger dig någon ro alls.
Ytterligare en bra sak som man
ofta inte tänker på är att titta på innehållsförteckningen i
en bok. Den ger nämligen en mycket god översikt över hur en
boken är upplagd. Man får med en gång en uppfattning om strukturen
på läroboken. En innehållsförteckning är ju egentligen som ett
(extremt grovt) stolpmanus. En del tar till och med förstorade
fotostatkopior på innehållsförteckningen för att kunna ha den
framför sig hela tiden och för att kunna anteckna på den.
Så
där ja... Med dessa tips
bredvid dem du fått i studiehandledningen och handboken
kan du säkert göra upp en god plan och en bra teknik
för ditt studerande.
Underskatta inte det här bara, för det måste, som sagt, få
ta sin tid.
Och glöm för all del inte bort
dina belöningar och partajet då kursen är färdig. Du behöver
något som visar att du varit duktig.
|
|