Startsidan | Kursöversikt | Epost till läraren | Hjälp

Plan spegel

När vi studerade hur ljusstrålar reflekterades mot en plan yta såg vi att infallande parallella ljusstrålar var parallella också efter reflexionen. Det måste betyda att varje ljusstråle reflekterats på samma sätt.

Det finns en regel för reflexionen och den är dessutom mycket enkel: infallsvinkeln är lika med reflexionsvinkeln. Observera att både infallsvinkeln och reflexionsvinkeln definieras som vinkeln mellan ljusstrålen och normalen till ytan som ljusstrålen reflekteras mot. Normalen till en yta är en linje som är vinkelrät mot ytan.

Håll ned vänster musknapp på den röda pricken och dra ut en linje (uppåt vänster). Med bibehållen nedtryckt mus, prova ändra vinkeln och se hur reflexionsvinkeln ändras.

Reflexionslagen, som den kallas, kan skrivas:

vi = vr
vi = infallsvinkel
vr= reflexionsvinkel

 

Övningen här ovan visar ett ansikte (till vänster), en spegel och en spegelbild (till höger).

Prova att "höger-klicka" på olika ställen, gärna nära men ej på ansiktet, på vänstra halvan av appletprogramfönstret.

Prova att "vänsterklicka och dra" ansiktet till olika lägen. (Detta tar också bort ljusspår.)

Prova sedan att föra musen över olika delar av vänstra ansiktet.

Prova sedan att, ej på ansiktet, "vänsterklicka och dra" och rita till exempel bokstaven F. Hur ser dess avbild ut?

Du ser att ljusstrålarna som träffar spegeln hela tiden följer reflexionslagen, oavsett varifrån de kommer. Nu tittar vi endast på de reflekterade strålarna och låtsas att det inte finns någon spegel, utan att de fortsätter bakom spegeln. Vi ser då att där finns en bild som de reflekterade strålarna verkar utgå ifrån. Denna bild finns egentligen inte och kallas därför virtuell.

2005 Nationellt centrum för flexibelt lärande