Statens Skola för Vuxna i HärnösandStatens Skola för Vuxna i Härnösand
Arbetsmiljökunskap
Kursöversikt
Arbetsmiljökunskap
 
Vad är arbetsmiljö?
Lagstiftning
Arbetsmiljöreglerna
 
Syfte och uppbyggnad
Arbetsgivaren
Arbetstagaren
Tillsynsmyndigheterna
Samverkan
Utanför arbetsplatsen
Testa dig själv
Projektarbete
Avslutning och slutprov
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Arbetsgivaren
Statens Skola för Vuxna i Härnösand 2000

Arbetsgivarens skyldigheter, arbetsuppgifter och ansvar

I allmänna ordalag anger arbetsmiljölagen, att arbetsgivaren ska "vidta alla åtgärder som behövs" för att arbetsmiljön ska vara så säker som möjligt. Detta allmänt hållna - och i praktiken intetsägande - uttryck kan översättas till ett antal arbetsuppgifter, som tillkommer arbetsgivaren. I punktform innebär dessa arbetsuppgifter följande:

1.

Arbetsgivaren ska se till att man i verksamheten följer Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter.

2.

Arbetsgivaren ska respektera eventuella ingripanden från Yrkesinspektionen.

3.

Arbetsgivaren ska utöva tillsyn över arbetsmiljön. (Illustreras med en liten film från Arbetarskyddsstyrelsen: Internkontrollen del1 och del2)

4.

Arbetsgivaren ska följa rehabiliteringsreglerna.

5.

Arbetsgivaren ska - utöver de ovannämnda punkterna - vidta åtgärder som är "tekniskt kända och ekonomiskt möjliga" i syfte att förebygga ohälsa och olycksfall.

Vad dessa punkter innebär för arbetsgivaren gås igenom på de sidor som pilarna länkar till.

Arbetsmiljökunskap > Arbetsmiljöreglerna > Arbetsgivaren Upp
  Kursindex © SSVH 2000