|
|
|
|
|
|
|
På
olika sätt
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
Vi
har nu sett hur samma stomme kan bli dramatiskt olika beroende
på vilka adjektiv du använder. Samma historia kan berättas på
flera olika sätt. Man kan använda sig av olika stilar. Läs igenom
följande textstycke, som väl närmast liknar en polisrapport
i sin saklighet. Känner du igen det? Kan du räkna ut vad det
är för en text?
Tänk efter och försök sammanfatta
exakt vad det är som skiljer den här angivna texten från originalet.
Vad är det för byggstenar som saknas här, och vilka har kommit
till?
Ynglingen
har av egen vilja rört sig in i skogsområdet, uppenbarligen
med intentionen att samla bär. Han har vid tillfället
enligt ögonvittnen varit ensam, haft god ansiktsfärg
och då solen avspeglat sig i ögonen troligen rört
sig österut. Då inkräktaren närmat sig och tagit kontakt
har dess grova yttre icke hindrat ynglingen från att
missta sig på dess uppsåt, utan han har i ungdomlig
naivitet tagit honom för en vän. Då modern infunnit
sig har inkräktaren flytt, vilket ynglingen dock enligt
uppgift beklagat.
(Om du absolut inte vet vad det är för en text så
finns originalet här.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|