Sammanhang
Statens
skola för vuxna i Härnösand 2000 |
|
|
|
(Fortsättning
från föregående sida [Textbindning]. Se instruktionerna där.)
Försök
använda sammanhangsord för att förbättra följande texter. Experimentera!
Via länkarna under styckena kan du se hur texterna såg ut
i original.
Text
1
De hade hittat stigen. Den förde dem nerför berget.
Det var samma väg som Sofia gått vilse. De behövde
inte klättra nerför stupet. De behövde aldrig mer
klättra uppför heller. De hade beviljats tillträde
till bergets hemlighet. Det var för den första dagens
hjältemodiga klättring.
De återvände. Varje helg under
våren. De återvände nästan dagligen när sommarlovet
kom. De talade mer och mer om Gud och kyrkorna.
Mest förstås talade de om
drömmandet. Sofia var nyfiken. Hon var nyfiken på
Anders änglar. De hade stora vita vingar. Anders ville
veta mer om Sofias bästa dröm. Den om båten. Den gled
över floden om natten. Då var det ännu mörkt. Man
kunde ana gryningsljuset. |
Här
hittar du originaltexten
Text
2
Rakel försökte få igång lite prat med henne. Hon satt
bredvid. Men hon var osedvanligt blyg. Eller så hade
Rakel stött henne på något vis. Kvinnan såg i väggen.
Hon ville inte veta av något samtal.
Rakel blev sittande. Hon var
handfallen. Hon vände sig istället till Tora och Ingrid.
Det hade kommit något osäkert över hennes ansikte.
Det var runt och öppet. Tora kunde se moster. Hon
försökte begripa alla ögonkast. De var de skeva och
dolda. De sändes mot henne i smyg. |
Här
hittar du originaltexten
Nu har du kommit in i vad textbindning innebär. Läs nu avsnittet
om textbindning i Handboken (s. 79 - 82) och gör övningarna
1 - 3 som finns där.
Titta tillbaka på studieavsnittet i studiehandledningen. Har
du lärt dig det som det står att du skall ha klarat av? Repetera
gärna!
Glöm inte att du skulle sända in en uppgift efter det här
studieavsnittet!
|