Du skall här studera omvandlingen från rörelseenergi till friktionsarbete. I simuleringen kommer även reaktionstiden med, men det kan vi bortse från här.
(Tryck på [reset] och sedan [Start]. Tryck [Bromsa] när trafikljuset blir röd. Efter du har ändrat något värde, tryck på enter för att värdena skall gälla. Använd . som decimal.)
(Vi brukar beteckna friktionskoefficienten med µ.)
Provkör appleten. Stämmer den med modellen att rörelseenergin
mv2 | |
E = | |
2 |
övergår i friktionsarbete
W = Ff · s
där Ff är friktionskraften vid bromsning och beräknas med formeln Ff = µ·mg, s är bromssträckan.
Om man sätter uttrycken för rörelseenergi och bromsarbete lika så ser man att m kan förkortas bort. Gör en härledning av s!
HärledningTänk efter: Om man endast räknar med friktion mellan däck
och väg, har man då inte glömt bort någon annan bromsande
kraft?
Svar:
Kraften från luftmotståndet, denna är inte försumbar vid höga hastigheter.
Du kör i 50 km/h, vad händer med bromssträckan om hastigheten
fördubblas? (µ = 0,8)
Svar:
Bromssträckan ökar från 12,3 m till 49,2 m. Bromssträckan blir fyra gånger längre när hastigheten fördubblas.
Hur mycket minskar bromssträckan om du bromsar från 50 km/h
i stället för att bromsa från 70 km/h? (µ = 0,8)
Svar:
Bromssträckan minskar från 21,1 m till 12,3 m det vill säga nästan halveras.
Det kommer snö och friktionskoefficienten minskar från 0,8
till 0,2. Vad händer med bromssträckan?
Svar:
Den ökar från cirka 40 m till ungefär
160 m!
4 gånger längre!