Marknadsbearbetning:
Marknadsmixen
|
||
Vilken strategi man än väljer är det viktigt att man väljer en bra marknadsmix, det vill säga en lämplig blandning av de fyra konkurrensmedlen produkt, pris, plats och påverkan. Genom att kombinera dem så att de stöder varandra kan man totalt sett uppnå en högre effekt inom en viss kostnadsram. Viktiga frågor i detta sammanhang. Undersökningar har visat att konkurrensmedlens betydelse varierar starkt mellan olika typer av produkter om man studerar reklamens andel av omsättning. Det finns ingen tumregel för hur man på bästa sätt väljer och kombinerar konkurrensmedlen – inte heller deras andel av marknadsföringskostnaderna. Många företag utgår helt enkelt från tidigare års planering. När kostnaderna för konkurrensmedlen ändras eller när konkurrenterna ändrar sin marknadsmix, gör man justeringar. Ofta bestäms mixen efter diskussioner grundade på tidigare erfarenheter. Ett annat sätt är att utgå från vad konkurrenterna i samma bransch gör och utifrån detta skapa sin egen markandsmix. Tänk på hur ditt företag kombinerar marknadsmixen. Det kan vara det som gör dig unik på marknaden eller särskiljer dig från konkurrenterna ur kundens synvinkel.
|
||||||||