Marknadsbearbetning: Val av distributionskanal
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Att välja distributionskanal innebär att man måste fatta en rad olika beslut baserat på kunskapen om var kunderna föredrar att köpa.

Först gäller det att välja distributionskanal i kedjan fram till slutkonsumenten. Ska vi sälja till grossister, direkt till detaljister eller direkt till konsumenterna eller en kombination av dessa kanaler.

Vid valet av distributionskanal bör man ta hänsyn till.

Bullet

Vilken försäljningsvolym som kan uppnås med olika distributionskanaler

Bullet

Vilka priser man kan få för produkterna

Bullet

Kostnaderna för olika distributionssätt

Bullet

Kostnaderna inom företaget som följd av en viss försäljningsvolym

Tänk på att det inte alltid är den billigaste distributionsvägen som är den lönsammaste. En distributionskanal som kostar mer kan bidra till att försäljningen blir så pass mycket större att det ökade täckningsbidraget mer än väl täcker de högre distributionskostnaderna.

Marknad - Marknadsbearbetning
Marknadsbearbetning
Produkten
Priset
Platsen
Val av distributionskanal
Påverkan
Marknadsmixen


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida