Volymberäkning
 
Tillbaka till startsidanTillbaka till modulens startFöregående sidaNästa sida

Översiktskarta
Översikt

 

Beräknad volym är en viktig målsättning för många företag. Man strävar efter en viss marknadsandel för att uppnå styrka på marknaden och få hög penetration så att så många som möjligt köper produkten, är nöjda med den och därigenom återkommer när det är dags att köpa på nytt.

En stor marknadsandel ger även kostnadsfördelar, eftersom man kan köpa större volymer insatsvaror till ett lägre pris per styck. Uppnådd försäljningsvolym sätts i relation till företagets marknadsföringsinsatser, men att sätta ett direkt samband mellan dessa båda är att göra det enkelt för sig.

Den uppnådda volymen beror på flera faktorer, av vilka en del är svåra att förutse och beräkna konsekvenserna av.

Dessa är:

Bullet

Produktens pris och kvalitet

Bullet

Vår förmåga att intressera vår målgrupp

Bullet

Våra marknadsföringsinsatser

Bullet

Marknadens storlek och tillväxt

Bullet

Konkurrenternas produkter och eventuella motåtgärder

Marknad - Volymberäkning
Volymberäkning
Nollpunktskalkyl
Övningsuppgift 5
Övningsuppgift 6


 

Modul 1: Företagaren

Modul 3: Ekonomi och Budget

Modul 5: Säljteknik

Modul 2: Marknad

Modul 4: Administration och Regler

 
Tillbaka till startsidan Tillbaka till modulens start Föregående sida Nästa sida