Marknadsbearbetning:
Priset
|
||
Priset är det konkurrensmedel som snabbast och enklast går att ändra och lättast för konkurrenterna att imitera eller sätta in åtgärder mot. Priset är en del av erbjudandet, och därför måste det samordnas med produkten. Om vi delar in produktkvalitet i högt respektive lågt pris får vi nio olika möjligheter att kombinera kvalitet och pris där de vanligaste är:
Priset måste också samordnas med konkurrensmedlet plats genom att hänsyn tas till den distributionskanal man har valt. Priset kan variera beroende på om man valt att sälja till grossist, detaljist eller till den slutlige konsumenten. Priset måste också samordnas med påverkan. En prissänkning får till exempel ingen större effekt om inte kunderna görs medvetna om den, och när det gäller en prishöjning måste till exempel en säljare kunna motivera den för sina kunder. Samtidigt intar priset en unik ställning bland konkurrensmedlen eftersom det är det enda som direkt skapar intäkter. Konkurrensmedlet pris handlar även om tillhörande försäljningsvillkor såsom rabatter, krediter och leveransvillkor. Rätt använt är därför priset ett mycket intressant konkurrensmedel. Fel använt kan priset få förödande konsekvenser. Kom ihåg att prisets roll som konkurrensmedel är att:
|
||||||||||||||||||||