Mål
och betygskrav |
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2002 |
|
DTR1207
- Programmering A
50 poäng inrättad 2000-07 SkolFs: 2000:28
Mål
Mål för kursen
Kursen
skall ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i
programmering. Kursen skall även ge kunskaper om vanliga användningsområden
för olika programmeringsspråk. Kursen skall också
ge grundläggande färdigheter i systemering och struktureringsteknik.
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven
skall
kunna något programmeringsspråks grundläggande
datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner samt deras
regler och syntax
kunna
analysera programmeringsuppgifter och formulera strukturerad pseudokod
samt konstruera enkla algoritmer
kunna
systemera och strukturera programmeringsarbetet samt skriva enkla
program och felsöka källkod
känna
till kompilatorns/länkarens arbete från källkod
till färdigt program
känna
till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder
och utmatningsrutiner
känna
till språkens allmänna prestanda och egenskaper samt
vilka programmeringsuppgifter de är bäst lämpade
för.
Betygskriterier
Kriterier för
betyget Godkänd
Eleven
analyserar enkla programmeringsuppgifter och skapar med viss handledning
körbara väldokumenterade program.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs
för programmeringsuppgifterna.
Eleven beskriver det använda programspråkets uppbyggnad,
viktigaste funktioner, egenskaper och prestanda
Kriterier för
betyget Väl godkänd
Eleven
utför sina programmeringsuppgifter på egen hand och inom
rimlig tid.
Eleven hämtar på egen hand fakta från olika källor
och tillämpar dessa i uppgifterna.
Kriterier för
betyget Mycket väl godkänd
Eleven
utför självständigt sina programmeringsuppgifter
med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat
samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer.
Skolverket
2001-05-31
|