Programmering A

 
Introduktion
 
Kursinnehåll
Kursträff
Studiehandledning
Mål och betygskrav
Självrättande tester
Första programmet
Strukturerad programmering
Variabler
Selektion
Sammansatta villkor
Iteration
Underprogram
Klassrum
Hjälp
   
Senaste nytt
Till kursens början
Mål och betygskrav
Nationellt centrum för flexibelt lärande 2002

DTR1207 - Programmering A
50 poäng inrättad 2000-07 SkolFs: 2000:28

Mål
Mål för kursen

Kursen skall ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i programmering. Kursen skall även ge kunskaper om vanliga användningsområden för olika programmeringsspråk. Kursen skall också ge grundläggande färdigheter i systemering och struktureringsteknik.
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna något programmeringsspråks grundläggande datatyper, fördefinierade strukturer och funktioner samt deras regler och syntax

kunna analysera programmeringsuppgifter och formulera strukturerad pseudokod samt konstruera enkla algoritmer

kunna systemera och strukturera programmeringsarbetet samt skriva enkla program och felsöka källkod

känna till kompilatorns/länkarens arbete från källkod till färdigt program

känna till viktiga operativsystemstandarder för bl.a. teckenkoder och utmatningsrutiner

känna till språkens allmänna prestanda och egenskaper samt vilka programmeringsuppgifter de är bäst lämpade för.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänd

Eleven analyserar enkla programmeringsuppgifter och skapar med viss handledning körbara väldokumenterade program.
Eleven söker med viss handledning upp de fakta som behövs för programmeringsuppgifterna.
Eleven beskriver det använda programspråkets uppbyggnad, viktigaste funktioner, egenskaper och prestanda

Kriterier för betyget Väl godkänd

Eleven utför sina programmeringsuppgifter på egen hand och inom rimlig tid.
Eleven hämtar på egen hand fakta från olika källor och tillämpar dessa i uppgifterna.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd

Eleven utför självständigt sina programmeringsuppgifter med noggrannhet och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till situationen, analyserar resultat samt åtgärdar kvalitetsavvikelser.
Eleven beskriver samband och ser helheter i komplicerade programmeringssituationer.

Skolverket 2001-05-31

 
Mål och betygskrav Upp
   Kursindex © HSw CFL 2002